تبیین برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری چوگان در ایران
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
کیومرث مولادوست
1
,
طیبه یانپی
2
1 - دانشگاه ازاد
2 - دانشگاه مازندران
تاریخ دریافت : 1398/12/24
تاریخ پذیرش : 1399/02/02
تاریخ انتشار : 1399/03/01
کلید واژه:
تبلیغات,
پولوتوریسم,
چوگان,
سیاستگذاری گردشگری,
چکیده مقاله :
گردشگری چوگان در بسیاری از کشورهای جهان از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است. با ارائه برنامهها و مراسم هیجان انگیز متعدد و ارائه بستههای توریستی برای گردشگران دوستدار این ورزش، در این زمینه تلاشهای موفقی داشتهاند. هدف پژوهش تبیین برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری چوگان در ایران است. این پژوهش از نوع کمی و توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران؛ حوزههای چوگان، گردشگری، فرهنگی و تربیتبدنی است. تعداد 256 نفر نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید تعدادی از اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری رسید که پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد. نتایج نشان داد عامل مدیریتی در خصوص وضعیت سیاستگذاری و برنامهریزی پولوتوریسم، میزان آگاهی و توجه فدراسیون چوگان و هیاتهای ورزشی آن با حوزه گردشگری چوگان در رتبه سوم در بین سایر عوامل قرار دارد. میانگین رتبهای میزان تاکید فدراسیون در توسعه گردشگری چوگان با 13/6 بالاترین رتبه و میزان آگاهی هیاتهای استانی از گردشگری چوگان با 21/3 کمترین رتبه را در بین عاملهای مدیریتی به خود اختصاص داد. رتبه سیاستگذاری، برنامهریزی و به خصوص آگاهی هیئتهای استانی ورزش چوگان در پایینترین سطح میانگین قرار دارند. از اینرو بهمنظور دستیابی به اهداف گردشگری بایستی سیاستگذاری، برنامهریزی و آگاهی به زیرمجموعه و عوامل اجرایی در دستور کار قرار گیرد.
چکیده انگلیسی:
Polo tourism is of particular importance in many countries. In this respect, many successful attempts have been made by providing various exciting programs and rituals and presenting tourism packages to attract tourists interested in this sport. This study aimed to explain the strategic planning of polotourism development in Iran. This was an applied study conducted using the quantitative-descriptive design. The target population was a panel of polo, tourism, culture and physical educationexperts. A sample of 256 experts was selected using the purposive sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire, the face and content validity of which was evaluated by a number of sports and tourism management professors, and for the overall reliability, the Cronbach's alpha value was0.86. This study showed that the managerial factor regarding the polo tourismpolicy-making and planning, the Polo Federation and its boards' level of awareness and attention to polo tourism were ranked third.The "Federation's emphasis on polo tourism development" ranked first among the managerial factors with value 6.13, while the "provincial boards' awareness of polotourism" ranked last with value 3.21. Policy making, planning, and especially provincial boards' awareness of polo tourism ranked last in terms of average value. Therefore, in order to achieve tourism objectives, we should prioritize policy-making, planning, and raising the executive agents' level of awareness.
منابع و مأخذ:
توسلی، محمود، 1385.ساخت شهر و معماری در اقلیم گرم و خشک ایران، انتشارات مرکز مطالعات معماری و شهرسازی ایران، تهران.
تولایی، سیمین 1386. مروری بر صنعت گردشگری، انتشارات دانشگاه تربیتمعلم، تبریز.
دفاتر تحقیقات و مطالعات سازمان نوسازی و بهسازی تبریز 1385. شمارههای 2و3.
دفاتر تحقیقات و مطالعات سازمان نوسازی و بهسازی تبریز 1387. شماره 5.
دیناری، احمد، 1384. گردشگری شهری در ایران و جهان، انتشارات واژگان خرد، مشهد.
زاهدی، شمس السادات، 1385. مبانی توریسم و اکو توریسم پایدار، انتشارات علامه طباطبایی، تهران.
شکویی، حسین، 1372. اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا، انتشارات سمت، تهران.
طاهری، ابوالقاسم، 1377. امور شهرداری ها، انتشارات قومس، تهران.
فرید، یداﷲ، 1386. جغرافیا و شهرشناسی، انتشارات دانشگاه تبریز، تبریز.
فلامکی، محمد منصور، 1384. نوسازی و بهسازی شهری، انتشارات سمت، تهران.
مزینی، منوچهر، 1372. مطالعات برای طراحی نظام نوین شهری، انتشارات وزارت کشور، تهران.
مجله آبادی، فصل نامه شهرسازی و معماری سال چهاردهم، شماره 45، زمستان 1383. (موضوع ویژه مرمت شهری و معماری).
مجله دانش نما، ماهنامه فنی (تخصصی سازمان نظام مهندسی استان تبریز)، 1386. انتشارات عمران وبهسازی شماره 124-125.
مجله دانش نماه، ماهنامه فنی (تخصصی سازمان نظام مهندسی استان تبریز)، 1387. انتشارات عمران و بهسازی شماره 163-164.
موحد، علی، 1386. گردشگری شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
Abdollahi, A., (2009). Change the role (function) of old tissue to the tourism attractions of Shiraz, Past, Present, Future, M.Sc thesis in Urban Planning Geography, Supervisor by Zohreh Hadiani, University of Sistan and Baluchestan.
Behzadfar, M., Zamanian, R., (2007). Application of Multi-Criteria Decision Making for AHP Process in Tourism Planning, International Engineer Science Leaflet, Vol. 19, No.6.
Behzadfar, M., Zamanian, R., (2008). Strategic Planning for Tourism Development with Emphasize On Product Sector Case Study: Neyshabour County, International Engineer Science Leaflet, Vol. 19, No. 6
Boniface, P., Fowler, J., (1993). Heritage and Tourism in the Global Village, London. Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Fars, (2008). Performance Summary of Tourism Activities in Fars, with an Approach to Strategies and Policies during the Years 2001-2006
Daivid, Fried, R., (2004). Strategic Managment, Translated by Ali with Use of SWOT Management Strategy Model, Geography and Development Quarterly, No. 15.
Noori, j., Abbaspoor, M., Maghsoudlo Kamali, B., (2006), Ecologic Evaluation Politics Strategy of Industrial Development in Iran by Using SWOT, Journal of Science and Ecologic Technology, No.29.
Omidi Najafabadi, , (2006). Ecotourism Potential and sustainable development of rural areas in Iran, Dehati magazine, Year 4, No, 38 Papoli Yazdi, M.H., Saghaei, M., (2006). Tourism (nature and concepts), Samt press.
Poorebrahim, Sh., Yavari, A.R., (2003). Qeshm Futuer Development Planning Based on Landuse, Journal of Ecology, No. 29.
Roknoddin Eftekhari, A., Mahdavi, D., (2006). Strategies for Developing Rural Tourism Using the SWOT Model, Case Study: Lavasan-E Kuchak Rural, Modarres Humanities Journal, Issue 10, No. 45.
Shahandeh, B., (1999). Environmental Managment Organization and Sustainable Development in Qeshm Free Zone, M.Sc Thesis, Tehran University. Environmental Science and
Jafari, A., (1995). Identity of Iran's physical Geography, Tehran, Gitashenasi press.
Mafi, E., Saghaei, M., (2009). MS - SWOT Model Application in Tourism Management Analysis, Case Study: Mashhad Metropolis, Geography and Development Quarterly, No. 14.
Mahallati, S., (2001). Introduction to Tourism, Shahid Beheshti University press.
Mikaeli, A., (2000). Tourism Planning Based on Ecological Principles, Journal of Geographical Studies, Year 32, No. 39
Mosallaei, M.R., (2007). Strategic Planning Approach towards Excellence, Journal of Management, No.39.
Mostofiolmamaleki, R., (2001). The Geography of City and Urbanization in Iran, Islamic Azad University Scientific Publication Center.
Nilsson, M., (2004). Research and advice on strategic environmental assessment, Stockholm Environment in Stitute Publications.
_||_