بررسی و تعیین قابلیت های گردشگری مناطق گذرگاهی و بین راهی(نمونه: خراسان جنوبی)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
رستم صابری فر
1
1 - گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
تاریخ دریافت : 1396/10/03
تاریخ پذیرش : 1397/08/26
تاریخ انتشار : 1397/09/01
کلید واژه:
مدل SWOT,
خراسان جنوبی,
قابلیت توریسم,
مناطق بین راهی,
ماتریس ارزیابی,
چکیده مقاله :
مطابق ادعای مسئولین گردشگری استان خراسان جنوبی، سالانه بیش از 12 میلیون مسافر از این استان به سمت شمال و جنوب کشور عبور می کنند، اما بهره استان از این پتانسیل بسیار اندک و در واقع هیچ است. بسیاری این مشکل را در عدم وجود قابلیت های فرهنگی، تاریخی، زیارتی و طبیعی استان می دانند. این حالی است که علاوه بر وجود قابلیت های اساسی در این زمینه، همین شرایط تزانزیتی می تواند بهترین امکان برای بهرمندی از پیامدهای مثبت گردشگری تلقی گردد. در این بررسی سعی اصلی بر آن است تا شرایط استان خراسان جنوبی به عنوان مهمترین منزلگاهی که مسافران مرکز، جنوب و جنوب شرق کشور را به مشهد می رساند، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به این منظور، از روش توصیفی و تحلیل بهره برداری شده است و داده های گرددآوری شده از طریق پرسشنامه های محقق ساخته از 300 نفر نمونه انتخابی، با نرم افزار SPSS و ابزار تحلیلی SWOT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشانگر آن است که ضعف های موجود در ارتباط با عدم بهره گیری از قابلیت گردشگران عبوری عمدتا به سیاست های اجرایی و عدم اتخاذ استراتژی های مناسب مربوط می باشد. به طوری که راهبردهای تعیین شده در این بررسی عمدتا در بخش تهاجمی می باشد حال آن که مسئولین راهبردهای دیگری را مد نظر قرار داده اند.
چکیده انگلیسی:
According to tourism department officials of South Khorasan, more that 12 million travelers pass across the province toward south or north regions of the country, while the province itself enjoys very little or nothing of this great potential. For this purpose, descriptive and analytical research method is employed and with sample size of about 300 people, and the designed questionnaires were completed by them. The data that are collected by researcher’s-made questionnaire are analyzed using SPSS data analyzer softwares and SWOT analyzing tool. The results shows that in total, 15 factors are considered as strengths factors of the province, of which the highest point is given to transit capability, i.e. the existence of the west country transit route as the most important transportation path for good and passengers. The lowest point on the other hand is given to associative and people’s contribution in tourism activities of the region. These factors gain a score of 3.93 in total, where developing tourism facilities gain the highest score of 0.60 among them. Upon given information, it is clear that the difference is higher than 2.5, there it can be concluded that the province conditions to deal with sightseeing activities is highly favorable. On this basis, it can be said that the general condition is in favor of external factors, and considering environmental and social constraints of the province, the situation gives hope for more assistance of the government to this province to help it gain advantage of its capabilities.
منابع و مأخذ:
ارمغان، سیمین. 1385. توریسم و نقش آن در جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. 193 صفحه.
استانداری خراسان جنوبی. 1396. سرمایهگذاری در استان. معاونت بودجه. بیرجند. 86 صفحه.
بهزادفر، مصطفی، زمانیان، روزبه. 1387. برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری با تکیه بر بخش محصول. علوم مهندسی، 6: 89-103.
پارسایی، الهام. 1394. امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس 186 صفحه.
پیرز، جان، رابینسون، ریچارد. 1393. مدیریت راهبردی، اجرا و کنترل. انتشارات سمت، تهران. 123 صفحه.
ترشیزیان، پریوش. 1396. برنامهریزی و ساماندهی فضاهای شهری در راستای توسعه شهری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
تقوایی، مسعود.، صفرآبادی، اعظم. 1390. نقش مدیریت شهری در دستیابی به توسعهی پایدار گردشگری شهری مطالعه موردی - شهر کرمانشاه. مجله مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 4: 35-52.
توکلی، دلبر. 1387. فصل جدید گردشگری در کارنامه ایران، دنیای تجارت، سال دوم، شماره 12: 14-22.
ثروتی، محمدرضا ، کزازی، الهام. 1385. ژئوتوریسم فرصتهای برنامهریزی آن در استان همدان، مجله فضای جغرافیایی، شماره 12: 1-20.
حیدری، رحیم. 1387. برنامهریزی صنعت گردشگری. انتشارات سمت، تهران. 211 صفحه.
دیوید، فرد آر. 1384. مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. 123 صفحه.
رحمانی، محمود. 1385. آمایش سرزمین و توسعهپایدار روستائی با رویکرد گردشگری. مجله جمعیت، شماره 61 و 62: 81-89.
رضوانی، علیاصغر. 1374. جغرافیا و صنعت توریسم، پیامنور، تهران. 211 صفحه.
رضوانی، علیاصغر. 1388. جغرافیا و صنعت توریسم. دانشگاه پیامنور، تهران. 211 صفحه.
الرفاعی، طالب. 1387. دومین همایش بینالمللی فرصتهای سرمایه-گذاری در صنعت گردشگری. آریانا گردشگر، تهران.
رکنالدین افتخاری، عبدالرضا، مهدوی، داوود. 1385. راهکارهای توسعه گردشگری روستایی در دهستان لواسان کوچک با استفاده از مدل SWOT. فصلنامه مدرس علوم انسانی، شماره20:20-1.
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد. 1379. برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای. نشر دانش، اصفهان. 217 صفحه.
زاهدی، شمسالسادات. 1385. مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار، با تاکید بر محیط زیست. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. 198 صفحه.
زمانی، حامد، خداوردیلو، سهیلا. 1388. راهبردهای توسعه گردشگری روستایی در شهرستان پاسارگارد با استفاده از تکنیک SWOT. دومین همایش ملی علوم جغرافیایی، ایرانگرد و جهانگردی، تهران.
زنگیآبادی، علی، محمدی دهچشمه، محمد. 1387. امکان سنجی توانمندیهای گردشگری طبیعی استان چهارمحال و بختیا ری به روش SWOT. مجله محیط شناسی، 47: 21-34.
زیاری، کرامتاله، 1383. مکتبها، نظریهها و مدلهای برنامه و برنامهریزی منطقهای. انتشارات دانشگاه یزد، یزد. 287 صفحه.
سبحانی، بهروز. 1389. شناخت پتانسیلهای گردشگری منطقه آبگرم سردابه در استان اردبیل با روش SWOT. مجله مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقه ای، شماره 4: 12-22.
سقایی، مهدی، جوانبخت قهفرخی، زهره، مافی، عزتاله. 1391. تحلیل نقش مراکز خرید در رابطه با گردشگری و زیارت در کلانشهرها، مطالعه موردی: کلان شهر مشهد. مجله مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، شماره 8: 77-101.
سلطانی، ناصر، موسوی، میرنجف، سلامی، هادی. 1392. راهبردهای توسعه گردشگری از دیدگاه ارائهکنندگان خدمات با استفاده از مدلهای دلفی و فرآیند تحلیل شبکه، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، شماره 12: 19-39.
سلطانی، علیمحمد، قاضی نوری، سپهر. 1384. بکارگیری ماتریس SWOT در استخراج استراتژیهای ملی نانو تکنولوژی در ایران. نشریه دفتر همکاریهای فنآوری. ریاست جمهوری، تهران. 126 صفحه.
صابریفر، رستم و حسینزاده، حسن، 1395. تاثیر صنعت گردشگری بر روستائیان فقیر. همایش توسعه روستایی، دانشگاه گیلان، رشت.
صابریفر، رستم، 1396. عملکرد صنعت گردشگری در شهرهای استان خراسان جنوبی. فصلنامه علوم فرهنگی، شماره 2: 61-79.
صابریفر، رستم، 1391. مطالعه و بررسی جابه جایی سرمایه از شهرهای مرزی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت، چالشها و رهیافتها، زاهدان.
صابریفر، رستم، 1389. مقایسه صنعت گردشگری در شهرهای استان خراسان جنوبی، مجله مدرس علوم انسانی، شماره 2: 61-79.
شماعی، علی، موسیوند، جعفر. 1390. سطحبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ زیر ساختهای گردشگری با استفاده از مدل topsis و AHP، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، شماره 10: 1-18.
فرجزاده اصل، منوچهر. 1384. سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامهریزی توریسم. نشر سمت، تهران. 257 صفحه.
فیضبخش، هوشنگ. 1379. صنعت جهانگردی در ایران و جهان، انتشارات مدرسه عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات، تهران. 189 صفحه.
قادری، رضا، ابوبکری، طاهر. 1388. بررسی قابلیتها و تنگناهای توسعه توریسم شهرستان سردشت با استفاده از تکنیک SWOT، دومین همایش ملی علوم جغرافیایی ١۵ و ١۶ مهرماه ١٣٨٨ -دانشگاه پیام نوراستان آذربایجان غربی، ارومیه.
مافی، عزتاله، سقایی، مهدی، 1388. کاربرد مدل SWOT در تحلیل مدیریت گردشگری، مطالعه موردی: کلانشهر مشهد. فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره 14: 13-25.
محلاتی، صلاحالدین. 1380. درآمدی بر جهانگردی. چاپ اول، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. 148 صفحه.
مهدوی، داوود. 1382. توسعه صنعت توریسم و ارائه مدل استراتژیک SWOT در دهستان لواسان کوچک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. 189 صفحه.
نوروزی آورگانی، اصغر، نوری، هدایتاله. 1383. ارزیابی توان محیطی برای توسعه توریسم در دهستان چغاخور، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، شماره 14: 26-39.
هریسون، جفری، جان، کارون. 1382. مدیریت استراتژیک. ترجمه بهروز تالی. انتشارات دانشگاه تهران. 231 صفحه.
Fennell, David. Ecotourism. Rutledge. London. 321 p.
Murphy, Peter. 2015. Tourism, Community Approach. PNT. New York. 198 p.
Nepal, Sanjay. 2000. Tourism in protected areas the Nepalese Himalaya. Annals of Tourism Research, No 3: 12-20.
Perr, Allen. 1997. Tourism. Applied climatology. No. 2: 26-37.
Tiago, Neve, Carla, Campos. 2015. International Tourism and Economic Growth: A Panel Data Approach. Natural Resources Management (NRM). NOTA Dilavoro 141. 321 p.
Whelan, Thomas, Hunger, David. 1995. Strategic management and business policy (5th Ed.), Reading, MA: Addison-Wesle. 345 p.
WTO (World Tourism Organization). 2016. Basic document. WTO. Madrid. 347 p.
_||_