شناسائی مؤلفه های آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و طراحی مدل مطلوب
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیمسعود رجبی 1 , مژگان محمدی نائینی 2 , علیرضا فقیهی 3
1 - مسعود رجبی، دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی اراک
3 - استاد یار(دانشگاه آزاد اسلامی اراک)
کلید واژه: توسعه پایدار, طراحی مدل, کلیدواژه: آموزش متوسطه پایدار,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف شناسائی مؤلفههای آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و ارائهی مدلی مطلوب انجام شده است.روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش روش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعهی آماری در مرحله کیفی صاحبنظرانحوزهی آموزش متوسطه کشور و مدیران ارشد آموزش و پرورش بودند که به صورت هدفمند و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی تعداد 12نفر به عنوان نمونه مشخص شد. همچنین جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته، بررسی پیشینه نظریو تحقیقات پیشین به شیوهی همسوسازی استفاده شد. در مرحله کمّی و به دنبال مرحلهی کیفی با هدف اجرای پرسشنامه و تأییدمؤلفههای کیفی، جهت ارائهی مدل نهایی از جامعه آماری 300نفری، تعداد 170نفر به عنوان نمونهی آماری از طریق نمونه گیریطبقهای تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مرگان استفاده شد. دادههای بدست آمده در بخش کمّی پژوهش با استفاده ازتحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب یک مدل دارای 14بُعد اثرگذار شامل: مدیریت زیست محیطی، پایداری اجتماعی، پایداریآموزشی، پایداری سیاسی، پایداری مشارکتی، پاداری نهادی، آموزش توسعهای، پایداری محیطی، مدیریت پایدار، پایداری پژوهشی،پایداری اقتصادی، نظام نظارت و ارزیابی پایدار، نظام اداری و مالی پایدار و پایداری فرهنگی است.نتیجهگیری: آموزش پایداری همیشه با آموزش بهداشت محیط، که در آن رفتار انسان بر محیط زیست تأثیر میگذارد، ارتباط دارد،بنابراین محیطی سالم یا زیانآور برای شرایط بقا و همزیستی دربین موجودات زنده گوناگون روی کره زمین ایجاد میشود.
Background and Objective: This study was conducted to identify the components ofsustainable secondary education in sustainable development and provide a desirable model.Materials and Methodology: The research method of this research is a combined method andconsecutive exploratory type. The statistical population in the qualitative stage was experts inthe field of secondary education and senior education managers who were purposefullyidentified through a snowball sampling method of 12 people. Also, for data collection, semistructured interviews, theoretical background examinations and previous researches were usedin a harmonized manner. In the quantitative stage and following the qualitative stage with theaim of implementing a questionnaire and confirming the qualitative components to present thefinal model of a statistical population of 300 people 170 people were used as a statistical samplethrough stratified random sampling using Krejcie and Morgan table . The obtained data wereanalyzed in the quantitative part of the research using factor analysis.Results: Research findings in the form of a model with 14 effective dimensions including:environmental management, social sustainability, educational sustainability, politicalsustainability, participatory sustainability, institutional resilience, development education,environmental sustainability, sustainable management, research sustainability, sustainabilityEconomic, sustainable monitoring and evaluation system, sustainable administrative andfinancial system and cultural sustainability.Conclusion: Sustainability education is always related to environmental health education, inwhich human behavior affects the environment, so a healthy or detrimental environment forsurvival and coexistence between different living organisms on Earth is created
_||_