شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های نظام جبران خدمات کارکنان شهرداری با استفاده از تکنیک دلفی فازی (مورد مطالعه: شهرداری زاهدان)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیعارف نوتی زهی 1 , مهدی محمدباقری 2 , سراج الدین محبی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: نظام جبران خدمات, شهرداری, تحلیل دلفی فازی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه ها و شاخص های نظام جبران خدمات کارکنان و مدیران درشهرداری زاهدان بوده است. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری را استادان و خبرگان دانشگاهی آگاه به حوزه جبران خدمات و مدیران ارشد مرتبط با منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی تشکیل داده اند. جهت گردآوری اطالعات در این پژوهش، با 33 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند و به قضاوت محققان انتخاب شده اند، مصاحبه باز و عمیق صورت گرفته است. از روش دلفی فازی برای تحلیل و تفسیر داده های به دست آمده از مصاحبه استفاده شده است.براساس یافته های پژوهش در نهایت چهار بعد و پانزده شاخص در عوامل خارجی نظام جبران خدمات کارکنان و هفت بعد و چهل و یک شاخص در عوامل داخلی نظام جبران خدمات کارکنان شنایی شد. بنابراین در وضعیت رقابتی موجود و در محیطی با تغییرات مستمر و نوآوریهای مداوم اصلیترین ویژگی آن است و تنها سازمانهایی موفق هستند که به نظام جبران خدمات توجه نموده و در سازمان اجرا و بر مبنای آن کارکنان را مورد توجه قرار دهد.
The purpose of this article is to identify the dimensions, components and indicators of the compensation system for employees and managers in Zahedan municipality. The current research was applied and of descriptive survey type. The statistical sample was formed by university professors and experts who are knowledgeable in the field of service compensation and senior managers related to human resources of the Social Security Organization. In order to collect information in this research, an open and in-depth interview was conducted with 33 key informants who were selected by a purposeful method and according to the judgment of the researchers. Fuzzy Delphi method has been used to analyze and interpret the data obtained from the interview. Based on the findings of the research, finally, four dimensions and fifteen indicators were found in the external factors of the employee compensation system, and seven dimensions and forty-one indicators were identified in the internal factors of the employee compensation system. In the current competitive situation and in an environment with continuous changes and constant innovations, it is its main feature and only successful organizations are those that pay attention to the service compensation system and implement it in the organization and pay attention to the employees based on it.