بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر موفقیت شغلی کارکنان اداره کل گمرک بازرگان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیتاج الدین ارم 1 , سیامک کاظم زاده 2 , احمدرضا ملایی 3
1 - گروه مدیریت، واحد ماکو، دانشگاه آزاد اسلامی، ماکو، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد ماکو، دانشگاه آزاد اسلامی، ماکو، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد ماکو، دانشگاه آزاد اسلامی، ماکو، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, اطلاعات, موفقیت شغلی, اداره کل گمرک بازرگان,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: فناوری اطلاعات نقش اساسی در ادامه بقای سازمانها داشته و در بهبود امور شغلی کارکنان موثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر موفقیت شغلی کارکنان اداره کل گمرک بازرگان صورت پذیرفته است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری را کارکنان اداره کل گمرک بازرگان به تعداد 215 نفر تشکیل که با استفاده از جدول مورگان 136 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی است، جهت جمعآوری دادههای مربوط از پرسشنامه فناوری اطلاعات محمودی (1392) و پرسشنامه موفقیت شغلی استاندارد هرزبرگ (1997) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها، با اعتبار محتوا توسط اساتید راهنما، مشاور و چند نفر از افراد مطلع و نیز تحلیلعاملیتأییدی، مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS که ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه موفقیت شغلی کارکنان برابر 931/0 و برای فناوری اطلاعات برابر 803/0 شد.تحلیل دادهها از طریق مدل معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart pls در دو بخش توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد ابعاد فردی، آموزشی، فنی، انسانی و محیطی فناوری اطلاعات بر موفقیت شغلی کارکنان اداره کل گمرک بازرگان تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: با بکارگیری فناوری اطلاعات بـعنـوان ابـزاری نیرومنـد در اداره کل گمرک بازرگان میتوان بـرای ارتقاء کیفیت و کارآیی کارکنان و احساس موفقیت شغلی کارکنان استفاده کرد. در نتیجه احساس موفقیت شغلی کارکنان که موجب بهبود عملکرد کلی و افزایش بهرهوری کارکنان سازمان را فراهم میکند.
Background and Purpose: The current research was conducted with the aim of investigating the impact of information technology on the career success of Bazargan General Customs Department employees. Methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of data collection method. The statistical population of the present study consists of 215 employees of Bazargan General Customs Department, of which 136 people were selected by simple random sampling using Morgan's table. Mahmoudi's Information Technology Questionnaire (2013) and Herzberg's Standard Job Success Questionnaire (1997) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by the validity of the content by the supervisors, advisors and several knowledgeable people, as well as confirmatory factor analysis and the reliability of the questionnaires using SPSS statistical software, the Cronbach's alpha coefficient was 0.931 for the employee job success questionnaire and 0.803 for information technology. Data analysis was done through structural equation model and through Smart pls software in two descriptive and inferential parts. Findings: The results showed that the personal, educational, technical, human and environmental dimensions of information technology have a positive and significant effect on the career success of the employees of the General Administration of Bazargan Customs. Conclusion: By using information technology as a powerful tool in the General Administration of Bazargan Customs, it can be used to improve the quality and efficiency of employees and the sense of job success of employees. As a result, improves the overall performance and increases the productivity of the organization's employees