بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با کارآیی و رضایت شغلی دبیران مقطع دوم متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانینفیسه طاوسی 1 , فاطمه حمیدی فر 2
1 - دانش آموخته دانشگاه واحد تهران مرکز
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, رضایت شغلی, کارآیی,
چکیده مقاله :
این مطالعه به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و کارایی دبیران می پردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کمی و پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد در زمینه فرهنگ سازمانی، کارآیی معلمان و رضایت شغلی بوده. به منظور روایی از روایی صوری و نظر خبرگان در رابطه با پرسشنامه ها بهره گرفته شد و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دبیران مقطع دوم متوسطه منطقه دوازده شهر تهران است که 265 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 155 نفر تعیین شد. همچنین روش نمونه گیری در این پژوهش روش خوشه ای تک مرحله ای است. با توجه به نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه، از رگرسیون خطی ساده جهت آزمون فرضیه ها در نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها حاکی از تایید کلیه فرضیات یعنی تاثیر فرهنگ سازمانی بر کارآیی و رضایت شغلی دبیران بود. سطح معنی داری آزمون F در متغیرهای کارایی و رضایت شغلی کمتر از 0/05 بوده در نتیجه میتوان بیان داشت که ضریب معادله رگرسیون مربوط به متغیرهای وابسته کارایی و رضایت شغلی مخالف صفر است. ضریب تعیین چندگانه مربوط به کارایی و رضایت شغلی 0/11 میباشد که نشان میدهد تقریبا 11 درصد از سهم متغیرهای وابسته کارایی و رضایت شغلی توسط متغیر مستقل فرهنگ سازمانی تبیین و توضیح داده میشود. لذا به منظور حفظ سرمایه های انسانی و ارتقای رضایت و کارایی دبیران، می بایست فرهنگ سازمانی را در مدارس ارتقا داد.
This study examines the relationship between organizational culture and teachers' job satisfaction and efficiency. The current research is a quantitative and survey research. The research tools were standard questionnaires. For validity, face validity and experts' opinions were used in relation to questionnaires, and Cronbach's alpha coefficient was used for reliability. The statistical population in this research is all the teachers of the second level of secondary schools in the 12th district of Tehran, which is 265 people. The sample size was determined using Morgan's table of 155 people. Also, the sampling method in this research is a one-stage cluster method. Considering the normality of the studied variables, simple linear regression was used to test the hypotheses in spss software. The findings indicated the confirmation of all hypotheses, i.e. the effect of organizational culture on the efficiency and job satisfaction of teachers. The significance level of the F test in the variables of efficiency and job satisfaction is less than 0.05, so it can be said that the coefficient of the regression equation related to the dependent variables of efficiency and job satisfaction is opposite to zero. The coefficient of multiple determination related to efficiency and job satisfaction is 0.11, which shows that almost 11% of the share of dependent variables of efficiency and job satisfaction is explained by the independent variable of organizational culture. Therefore, in order to preserve human capital and improve the satisfaction and efficiency of teachers, it is necessary to improve the organizational culture in schools.
_||_