طراحی و ارائه مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمک یادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیفرحنار کسرائی یگانه 1 , مهدی زیرک 2 , احمد اکبری 3 , حسین مومنی مهموئی 4 , یوسف مهدی پور 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه ، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه ، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه ، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی،واحد بردسکن،دانشگاه آزاد اسلامی،بردسکن، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه ، ایران
5 - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه،خراسان رضوی، ایران
کلید واژه: عملکرد, عملکرد شغلی, یادگیری الکترونیک, الگوی یادگیری,
چکیده مقاله :
بهره گیری از دوره های یادگیری الکترونیک موجب می شود تا افراد نسبت به نسل های قبل از خود، از روش های جدیدتری بهمنظور گسترش مهارتهای شغلی خود استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی تدوین گردیده است. فلسفه پژوهش آمیخته با رویکرد اکتشافی و استراتژیتحقیق در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی است. نمونه آماری در مرحله کیفی، 12 نفر از مدیران بانکهایدولتی و اساتید حوزه ی مدیریت دولتی و آموزشی می باشند که با استفاده از اصل اشباع و به روش گلوله برفی انتخاب و در بخشکمی، کارکنان بانک ملی در اداره رسمی در مشهد به تعداد 160 نفر بوده اند. روش جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه هاینیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه می باشد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از نرم افزار مکس کیودا و در بخش کمیاز نرم افزار spss 22 و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. یافته های تحقیق در مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک شامل 5 بعد زیرساخت های الکترونیک ،عناصر یادگیری الکترونیک ، فرایند مدیریت عملکرد شغلی، بهبودعملکرد شغلی و مداخله گرهای محیطی با 14 مولفه می باشد. همچنین در بخش کمی نتایج نشان داد که الگوی مذکور از اعتبارلازم برخوردار است. در نهایت با استفاده از برنامه ها و قابلیت های یادگیری الکترونیکی می توان عملکرد شغلی کارکنان را ارتقابخشید.
Taking advantage of electronic learning courses makes people use newer methods to expand their job skills compared to previous generations. The present study was developed with the aim of designing a model for improving the job performance of human resources with the help of e-learning and validating it in Melli Bank.The research philosophy is mixed with the exploratory approach and the research strategy in the qualitative part is content analysis and in the quantitative part, survey. The statistical sample in the qualitative stage is 12 people from state bank managers and professors in the field of public administration and education, who were selected using the saturation principle and using the snowball method, and in the quantitative part, the employees of Melli Bank in the official office in Mashhad in the number of There were 160 people. The method of data collection is semi-structured interviews in the qualitative part and questionnaires in the quantitative part. For data analysis in the qualitative part, Max Kyuda software and in the quantitative part, spss 22 software and PLS software were used..The findings of the research in the model of improving the job performance of human resources with the help of e-learning include 5 dimensions of electronic infrastructure, e-learning elements, job performance management process, job performance improvement and environmental interventionists with 14 components. showed that the mentioned model has the required validity. By using programs and e-learning capabilities, the job performance of employees can be improved
_||_