رابطه توانمندسازی روانشناختی، اعتماد و تضادهای بین فردی بر تمایل به اشتراک گذاری دانش با رویکرد بهسازی کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
1 - استادیار. واحد اباده. دانشگاه آزاد اسلامی. آباده. ایران
کلید واژه: اعتماد, کارکنان, توانمندسازی روانشناختی, تضادهای بین فردی, به اشتراک گذاری دانش,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی، اعتماد و تضادهای بین فردی با تمایل به اشتراک گذاری دانش با رویکرد بهسازی کارکنان انجام شد. روش و مواد: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر با 322 نفر میباشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 175 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت اندازه گیری تعارض وظیفه ای، تعارض رابطه ای، تمایل به اشتراک گذاری دانش، اعتماد و توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه استاندارد وانگ و همکاران (2019) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر آن بود که تعارض رابطه ای و تعارض وظیفه ای رابطه منفی و معنی داری با تمایل به اشتراک گذاری دانش و رابطه مثبت و معناداری با توانمندسازی روانشناختی و اعتماد دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد به طور کلی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و اعتماد با تمایل به اشتراگ گذاری دانش مثبت و معنادار ارزیابی گردید.
The aim of this study was to Investigating the relation of psychological empowerment and interpersonal conflicts on employees’ knowledge sharing intentions. The statistical population of this study is the staff of the Education Department of Fars Province, whose number is equal to 322 people. To select the sample size, a 175-person sample was randomly selected using Cochran's formula. The standard Wang et al. (2019) questionnaire was used to measure task conflict, relationship conflict, knowledge sharing, trust, and psychological empowerment. The reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha coefficient and its compound reliability and validity by structural and content validity. Using the structural equation modeling technique, the research hypotheses were analyzed. The results of the study showed that relationship conflict and task conflict have a negative and significant effect on knowledge sharing, as well as relationship conflict and task conflict have a positive and significant effect on psychological empowerment and trust, and finally the relationship between Psychological empowerment and trust with the intention of sharing knowledge were also evaluated positively and meaningfully.
_||_