الگوی راهبردی مدیریت سرمایۀ انسانی در دفاتر طراحی (مطالعه موردی صنعت دفاعی)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیمهدی مرادی 1 , حمید رضا میلانی 2
1 - مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - گروه مدیریت،دانشگاه عالی دفاع ملی، ایران.
کلید واژه: صنعت دفاعی, الگو راهبردی, مدیریت سرمایۀ انسانی, دفاتر طراحی,
چکیده مقاله :
هدف: سرمایههای انسانی با ارزشترین و مهمترین رکن و منبع اصلی ایجاد کنندۀ قابلیتهای اساسی در فرآیند خلق محصول جدید و توسعۀ محصولات جاری دردفاتر طراحی دارای اهمیت بالا و بعنوان پیشران در صنعت دفاعی به شمار میآیند. به همین منظور تدوین راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی در صنعت دفاعی و نیاز به طراحی الگویی مطلوب به منظور شناسایی و اولویتبندی راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی در این خصوص ضروری میباشد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. بدین صورت که ابتدا با مرور ادبیات نظری و مصاحبههای خبرگی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای مدیریت سرمایه انسانی احصاء گردید و سپس با استفاده از پرسشنامه خبرگی و با تشکیل پانل خبرگی به استعداد 32 نفر از خبرگان مرتبط و آشنا با موضوع، که با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب گردیدهاند، اعتبار مدل اولیه از طریق پرسشنامۀ خبرگی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج حاصله، ابعاد مدیریت سرمایه انسانی دفاتر طراحی، شامل رهبری راهبردی، مدیریت راهبردی استعداد، مدیریت راهبردی دانش، مدیریت شبکه همکاران و مدیریت فرهنگ سازمانی بدست آمد. بعد از تحلیل آماری صورت گرفته، رهبری راهبردی و مدیریت راهبردی دانش بیشترین اهمیت را در دفاتر طراحی صنعت دفاعی به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: بر همین اساس، الگوی راهبردی جهت حفظ، نگهداری و بکارگیری استعدادها و مدیریت این سرمایه انسانی بعنوان پیشران، در صنعت دفاعی که دارای نقش کلیدی و راهبردی میباشد؛ ارائه گردید.
Introduction: Human Capital with the most valuable factor and the most important capital and the main source of basic capabilities in the process of creating a new product and developing the current product in design offices are considered as drivers of the defense industry. Accordingly, in order to formulate human capital management strategies, it is necessary to design a model to identify and prioritize strategies.Methodology: The research is exploratory in terms of purpose and is a mixed research. First, by reviewing the theoretical literature and expert interviews, the dimensions, components and indicators of human capital management were calculated and then, using an expert questionnaire and forming an expert panel of 32 people who were selected by a judgmental and purposeful method, the validity of the model Initial was assessed through an expert questionnaire. Results and discussion: Human Capital Management design offices were composed of five dimensions of Strategic Leadership, Strategic Talent Management, Strategic Knowledge Management, Network Management and Organizational Culture Management. The results of statistical analysis show that Strategic Leadership and Strategic Knowledge Management are the most important in Design offices have. Conculusion: After receiving the corrective opinions of the experts, the expertise questionnaire was approved using Kendall correlation coefficient. Retaining, retaining and utilizing talents play a key and strategic role in human capital management.
_||_