The Role of Media in the Promotion of Government Organization Accountability
محورهای موضوعی : policy makingمهرداد متانی 1 , مهشید حسن پور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، گروه مدیریت، قائمشهر، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
کلید واژه: Media, Public Accountability, Public Organizations, Public Administration,
چکیده مقاله :
One of the features of democratic political systems is its accountability to respond their own responsibility. The media as a powerful element of civilization affecting public thoughts plays an important role in government responsiveness. To achieve this goal, the present study tries to investigate the effect of media on the improvement of the accountability of the government agencies. The statistical society of this research includes all male students of Ghaemshahr Azad University. 320 students are selected through sampling method by using Kerjesy and Morgan table. Applied research method is used in this survey. A questionnaire is used to collect the data required. In order to validate the instrument, appropriate questions related to each variable are extracted through valid sources and finally approved by authorities. To calculate the reliability of the questionnaire, Cronbach’s alpha is calculated to be 89. Since, the distribution of the data is normal, parametric statistical tests are used to testify the hypotheses. The findings represent that the media can be effective in making public organizations responsive by leading and training the public, unifying demands and monitoring and broadcasting. However, the results reveal that if the media are free and independent, the responsibility can be done better. Finally, it is concluded that in comparison to other media, TV is much more powerful than other medium.
یکی از ویژگیهای نظامهای سیاسی مردم سالار، توانایی پاسخگویی آنها در قبال عملکرد خود است. رسانهها به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه مدنی و تاثیرگذار بر افکار عمومی نقش بسیار مهمی در واداشتن حکومت به پاسخگویی بر عهده دارند. به همین منظور هدف اصلی این پژوهش برررسی تاثیر رسانهها بر ارتقای سطح پاسخگویی سازمانهای دولتی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان پسر کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است، به منظور روایی ابزار سنجش سوالات متناسبی برای هر یک از متغیرهای تحقیق از منابع معتبر استخراج که روائی آن مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت. و پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ 89% به دست آمد، و برای آزمون فرضیهها با توجه به نرمال بودن دادهها از روشهای آماری پارامتریک استفاده گردید. و بر اساس یافتههای پژوهش رسانهها میتوانند از طریق هدایت و آموزش افکار عمومی، تجمیع خواستهها و نظارت وآگاهی بخشی در واداشتن سازمانهای دولتی به پاسخگوبودن در قبال عملکرد خود به مردم موثر واقع شوند. همچنین یافتهها نشان داد چنانچه نظام رسانهای آزاد و مستقل حاکم باشد رسانهها بهتر میتوانند به وظائف خود عمل کنند. نتیجه دیگری که از این پژوهش حاصل شده این است که از بین رسانهها، اثربخشی تلویزیون در ملزم نمودن بخش دولتی به پاسخگوئی در قبال عملکرد خود به مراتب موثر تر از سایر رسانهها ست.