بررسی نقش رسانه ها ی جمعی در ارتقائ سطح پاسخگویی سازمانهای دولتی
Subject Areas : policy makingمهرداد متانی 1 , مهشید حسن پور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، گروه مدیریت، قائمشهر، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
Keywords: مدیریت دولتی, رسانههای جمعی, پاسخگوئی عمومی, سازمانهای دولتی,
Abstract :
یکی از ویژگیهای نظامهای سیاسی مردم سالار، توانایی پاسخگویی آنها در قبال عملکرد خود است. رسانهها به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه مدنی و تاثیرگذار بر افکار عمومی نقش بسیار مهمی در واداشتن حکومت به پاسخگویی بر عهده دارند. به همین منظور هدف اصلی این پژوهش برررسی تاثیر رسانهها بر ارتقای سطح پاسخگویی سازمانهای دولتی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان پسر کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است، به منظور روایی ابزار سنجش سوالات متناسبی برای هر یک از متغیرهای تحقیق از منابع معتبر استخراج که روائی آن مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت. و پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ 89% به دست آمد، و برای آزمون فرضیهها با توجه به نرمال بودن دادهها از روشهای آماری پارامتریک استفاده گردید. و بر اساس یافتههای پژوهش رسانهها میتوانند از طریق هدایت و آموزش افکار عمومی، تجمیع خواستهها و نظارت وآگاهی بخشی در واداشتن سازمانهای دولتی به پاسخگوبودن در قبال عملکرد خود به مردم موثر واقع شوند. همچنین یافتهها نشان داد چنانچه نظام رسانهای آزاد و مستقل حاکم باشد رسانهها بهتر میتوانند به وظائف خود عمل کنند. نتیجه دیگری که از این پژوهش حاصل شده این است که از بین رسانهها، اثربخشی تلویزیون در ملزم نمودن بخش دولتی به پاسخگوئی در قبال عملکرد خود به مراتب موثر تر از سایر رسانهها ست.