جستاری بر پیشینهی فضا درتئوری تولید و مصرف از روم تا خوی
محورهای موضوعی : طراحی شهریرعنا ایرجی 1 , داریوش ستارزاده 2 , آرش ثقفی اصل 3 , مرتضی میرغلامی 4
1 - دانشجوی دکتری طراحی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز،ایران.
2 - دانشیارگروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - استادیار گروه شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - استاد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: مصرف, فضا, تولید, قدرت, پیشینه, سیر پیدایش,
چکیده مقاله :
امروزه شهرها در تکاپوی ایجاد امکانات برای مصرف هستند. یعنی، شهرها به واسطهی امکاناتی که برای مصرف فراهم میکنند، تعریف میشوند. اما این تمامی ماجرا نیست، مصرف پیشینهای طولانی داشته و به نوعی خود را از گذشته تا به حال در حالتهای مختلف و در قالب فضاهای متفاوت تعریف میکند. بعد پنهان مصرف، قدرت میباشد، این قدرت گاه در اختیار مذهب قرار میگیرد و گاه در اختیار اقتصاد و فضاهای مصرفی متناسب با خود را تولید میکند. انچه اهمیت دارد، این موضوع میباشد که با تغییر قدرت، نوع فضاهای مصرفی، تغییر مییابد، اما مصرف و تولید دو مفهوم مهم درتحلیل فضا میباشد. هدف از این مقاله، مطالعهی این موضوع میباشد که مصرف پیشینهی طولانی داشته و تمام شهرها را از روم تا خوی، در طول سالهای متوالی با خود درگیر کرده است، همچنین با مطالعهی پیشینهی مصرف، بررسی میشود که مصرف چگونه وارد ایران شده است و بعد از درگیرکردن تهران، چگونه و با تولید چه فضاهایی وارد شهرهای کوچک مانند خوی شده است . برای تحقق هدف فوق، از راهبرد پژوهش کیفی، برای طبقه بندی وشناخت انواع گونههای تولیدی فضاهای مصرفی در طول تاریخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مصرف پدیدهی نو نمیباشد و در طول تاریخ و در سراسر شهرهای جهان خود را در قالب فضاهای مصرفی مختلف از خیابان تا پاساژ نشان داده است. نتیجهی تحقیق نشان میدهد، که بینش سطحی به پدیدهی فضا، اشتباه میباشد و فضا به عنوان عنصر مهم یک شهر از گذشته تا کنون با سه گانه قدرت، مصرف و تولید ارتباط داشته است.
Today, cities are trying to create facilities for consumption. That is, cities are defined by the facilities they provide for consumption. But this is not the whole story, consumption has a long history and somehow defines itself from the past to the present in different states and in the form of different spaces. The hidden dimension of consumption is power, this power is sometimes at the disposal of religion and sometimes at the disposal of the economy and it produces consumption spaces that suit it. What is important is that with the change of power, the type of consumption spaces changes, but consumption and production are two important concepts in the analysis of space. The purpose of this article is to study the issue that consumption has a long history and has involved all the cities from Rome to Khoi during the consecutive years, also by studying the history of consumption, checking It is possible to know how consumption entered Iran and after involving Tehran, how and with what production spaces it entered small cities like Khoi. In order to achieve the above goal, the qualitative research strategy has been used to classify and identify the types of production of consumer spaces throughout history. The findings of the research show that consumption is not a new phenomenon and throughout history and throughout the cities of the world, it has shown itself in the form of different consumption spaces from the street to the arcade. The result of the research shows that the superficial insight into the phenomenon of space is wrong and that space as an important element of a city has been related to the triad of power, consumption and production from the past until now. Today, cities are trying to create facilities for consumption. That is, cities are defined by the facilities they provide for consumption. But this is not the whole story, consumption has a long history and somehow defines itself from the past to the present in different states and in the form of different spaces. The hidden dimension of consumption is power, this power is sometimes at the disposal of religion and sometimes at the disposal of the economy and it produces consumption spaces that suit it. What is important is that with the change of power, the type of consumption spaces changes, but consumption and production are two important concepts in the analysis of space. The purpose of this article is to study the issue that consumption has a long history and has involved all the cities from Rome to Khoi during the consecutive years, also by studying the history of consumption, checking It is possible to know how consumption entered Iran and after involving Tehran, how and with what production spaces it entered small cities like Khoi. In order to achieve the above goal, the qualitative research strategy has been used to classify and identify the types of production of consumer spaces throughout history. The findings of the research show that consumption is not a new phenomenon and throughout history and throughout the cities of the world,