مطالعة عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور با تأکید بر نقش کلیدی مدیران میانی(نمونة موردی: شرکت مهندسی بینالمللی فولاد تکنیک)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیرسول مختاری فر 1 , نازنین السادات هاشمی دهکردی 2 , مسعود نصر اصفهانی 3 , ناصر خانی 4
1 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحدنجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - عضو هیأت علمی دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه شیخ بهایی، اصفهان، ایران،
4 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه مدیریت دانش به عنوان یک نیاز راهبردی برای سازمانها مطرح است به طوری که همواره یکی از معضلات اساسی سازمانها، نداشتن اطلاعات کافی از میزان دانایی و دانش افرادِ موجود می باشد. در نتیجه، مدیریت دانش یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمانهای امروزی محسوب شده و این امر در سازمانهای پروژهمحور از اهمیت دوچندانی برخوردار است. مقالة پیش رو، نتایج پژوهشی است که قلمرو موضوعی آن در زمینة مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور بوده و بررسی موضوع، در طبقهی مدیران میانی چنین سازمانهایی میباشد. در این پژوهش پرسشنامهای محققساخته بر اساس مطالعات "هادی دارمی"، طراحی و پس از تأیید روایی ظاهری و محتوایی؛ با استفاده از روش سرشماری، در نمونة آماری پژوهش (شامل 35 نفر) توزیع شد. پایایی یا قابلیت اعتماد پرسش نامه نیز از طریق روش اندازهگیری آلفای کرونباخ (یا روش همسانی درونی اجزاء) انجام و برابر با 916/0 محاسبه گردید. در این مقاله برای بررسی موضوع، از آمار توصیفی، آزمون کولموگروف_اسمیرنف تکنمونهای، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون دوجملهای (یا آزمون نسبت)، آزمون فریدمن (یا آزمون تحلیل واریانس دوطرفه)، و در آخر نیز از روش تاپسیس استفاده شده است. نتایج نشان میدهد در این سازمان، وضعیت عوامل زیرساخت سازمانی، انگیزش کارکنان، و مدیریت منابع انسانی در سطح متوسط و وضعیت عوامل راهبرد و هدف، رهبری و پشتیبانی مدیریت، آموزش، فناوری اطلاعات، و فرهنگ در سطح خوبی میباشد. همچنین، اولویت عوامل از نظر مدیران میانی به این ترتیب است: راهبرد و هدف، فناوری اطلاعات، زیرساخت سازمانی، رهبری و پشتیبانی مدیریت، آموزش، فرهنگ، مدیریت منابع انسانی، و انگیزش کارکنان.
Today consideration of knowledge management as a strategic need makes lack of enough knowledge the most significant issue. As a result, knowledge management is one of critical success factors in modern organizations and it is more important for project-based organizations. This article is the result of the survey done with thematic scope of the Knowledge Management basis in project-based companies, and the matter is studied among mid-level managers. By using Hadi Darami’s “success factors of Knowledge management in project-based companies”, a researcher-made questionnaire was devised. The Face and content Validity of the instrument was approved, the reliability of the instrument was approved by the reliability coefficient (Chronbach’s Alpha) of 0/916. In this article descriptive statistics, the kolmogroph-Smirnoph test, Spearman correlation coefficient, Binomial test, Friedman’s test and TOPSIS method have been used. The results show that the status of the organization infrastructure, Staff Motivation, and Human Resource Management factors are at a medium level and the status of the Strategy and Goal, Leadership and Management Support, Training, IT, and Culture factors are at a high level. Also, the priorities of the factors are: Strategy and Goal, IT, Organization infrastructure, Leadership and Management Support, Training, Culture, Human Resource Management, and Staff Motivation.
