مدل علّی پیشبینی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی دانشجویان دانشگاه پیامنور: نقش باورهای هوشی، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیصمد عابدی 1 , بهمن سعیدی پور 2 , محمدحسن صیف 3 , مهران فرجاللهی 4
1 - مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی, اهداف پیشرفت, باورهای هوشی, راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, دانشجویان دانشگاه پیامنور,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین متغیرهای باورهای هوشی، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت با یکدیگر و نیز نقش آنها بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(راهبردهای شناختی و فراشناختی) دانشجویان دانشگاه پیامنور در قالب مدل علّی و بهروش تحلیل مسیر می باشد. بهمنظور آزمون فرضیهها، نمونه ای شامل 600 نفر دانشجو از مراکز دانشگاه پیامنور کل کشور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و روش نمونه گیری طبقه ای بطور تصادفی انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس های باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پاسخ دادند. نتایج حاکی از آن است که مدل علّی مفروض، پس از اصلاح از برازش مناسبی برخوردار بوده و متغیرهای پژوهش در مجموع 34 و 30 درصد از کل واریانس راهبردهای شناختی و فراشناختی را تبیین نمودند. بطور کلی، نتایج نشان داد که باورهای هوشی علاوه بر تأثیر مستقیم، به واسطه اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی، بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان تأثیر غیرمستقیم نیز دارند. یافتهها نشان داد که باورهای هوشی دانشجویان بخصوص باورهای هوشی افزایشی، می توانند از طریق واسطه گری اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی فراگیران و نهایتاً عملکرد تحصیلی آنها موثر باشند. لذا، ضروری است که زمینه لازم جهت ارتقاء این باورها از طریق غنی تر کردن محیط زندگی و محیط یادگیری و آموزش فراهم گردد.
The present investigation aims at examining the relationship among the Intelligence beliefs, educational self-efficacy, and achievement goals as well as their role in self-regulatory learning strategies (Cognitive and Meta Cognitive Strategies) of Payame Noor University students using a causal Model framework and through Path Analysis. In order to test the hypotheses, a sample of 600 students from Payame Noor University centers through multiple cluster sampling and stratified sampling were randomly selected, who answered a self-report questionnaire consisting of subscales of the intelligence beliefs (Abd-El-Fattah & Yates, 2006), achievement goals (Middleton & Midgley, 1997) and scale of educational self-efficacy and self-regulatory learning strategies taken from the Motivated Strategies for Learning questionnaire (Pintrich & DeGroot, 1990). The results indicated that the proposed causal model after revision enjoys a good fit index, and that the variables formed 34 and 30 percent of the total variance of cognitive and metacognitive strategies. In general, according to the results of this study, it was revealed that intelligence beliefs not only have a direct effect but also have an indirect impact on the students’ self-regulatory learning strategies through achievement goals and educational self-efficacy. The results indicated that students’ intelligence beliefs, especially incremental intelligence beliefs, through the mediation of achievement goals and educational self-efficacy, can be effective on the students’ self-regulatory learning strategies, and finally, on their performance. Therefore, it is essential that these beliefs be enhanced through enriching the living and learning contexts
منابع:
برزگر بفرویی، کاظم و سعدیپور، اسماعیل. (1391). مدلیابی روابط بین باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستان. فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 1، ص 66-53.
رستگار، احمد؛ حجازی، الهه و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1388). باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی. پژوهشهای روانشناختی، دوره 12، شماره 1و2، ص 25-11.
زارع، حسین و رستگار، احمد. (1393). مدل علّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی. شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 2، ص 32-19.
سیف، علیاکبر. (1391). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات دوران.
طالبی، سعید. (1387). ارائه مدل پیشبینی پیشرفت تحصیلی با تاکید بر نقش خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در بین دانشجویان پیامنور استان فارس. طرح پژوهشی دانشگاه پیام نور استان فارس.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبه السادات. (1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب. فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 3، ص 48-34.
محبی نورالدّینوند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه و پاشاشریفی، حسن. (1392). بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش (ITIS) در جامعه دانشجویی. فصلنامۀاندازهگیریتربیتی، سال 4، شمارۀ 41، ص 64-43.
محسنپور، مریم؛ حجازی، الهه و کیامنش، علیرضا. (1386). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی شهر تهران. فصلنامه نوآوری آموزشی، سال 5، شماره 16، ص 35-9.
موسوی نژاد، عبدالمحمد. (1376). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
Abd-El-Fattah, S. M., & Yates, G. C. R. (2006). Implicit theory of intelligence scale: testing for factorial invariance and mean structure. Paper presented at the Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia.
Al-Harthy, I. S., Was, C. A., & Isaacson, R. M. (2010). Goals, efficacy and metacognitive self-regulation: A path analysis. International Journal of Education, 2, 1-5.
Ames, C. & Archer, J. (1988). Achievement goal in classroom: Student learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 160-167.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of contrl. New York, H.W. freeman and Company.
Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246–263.
Chen, J. A., & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of Grade 6 science students: relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
Dickhauser, C., Buch, S., & Dickhauser, O. (2011). Achievement after failure: The role of achievement goals and negative self-related thoughts. Journal of Learning and Instruction, 21, 152-162.
Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 30, 43–59.
Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia, PA: Psychology Press.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Dweck, C. S., & Master, A. (2008). Self-theories motivate self-regulated learning. InD. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 31–51). New York, NY: Taylor & Francis.
Dweck, C. S., & Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot, & C. S. Dweck (Eds.), the handbook of competence and motivation. New York: Guilford Press, (pp.122-141).
Elliot, A. & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
Elliot, A., McGregor, H.A. & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549-563.
Elliot, E. & Dweck, C. S. (1988). Achievement Goals: an approach for motivational engagement and perception of quality in distance education. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5-12
Feral, J., Valcke, M., & Schuyten, G. (2009). Student model of learning and their impact on study strategies. Journal of Society for Research in Higher Education, 34, 185-202
Hulleman, C. S., Schrager, S. M., Bodmann, S. M., & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta-analytic review of achievement goal measures: Different labels for the same constructs or different constructs with similar labels? Personality and Social Psychology Bulletin, 36(3), 422-49.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success, School Psychology Review, 31,313-327.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefes in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
Mellat, N., & Gholamali Lavasani, M. (2011). The role of epistemological beliefs, motivational constructs and Information processing strategies in regulation of learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, 1761-1769.
Middleton, M.J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology. 89(4), 710-18.
Ommundsen, Y. (2003). Implicit theories of ability and self-regulation strategies in physical education classes. Educational Psychology, 23, 141.
Paulsen, M. B., & Gentry, J. A. (1995). Motivational, learning strategies, and academic performance: A study of the college finance classroom. Financial Practice and Education, 95(5), 78-89.
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
Pintrich, P.R., & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent's help seeking in math class. Journal of educational psychology, 2, 326-341.
Schunk, D.H., (1991). Self-efficacy & academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207–31.
Sternberg, R. J. (1985). Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 607-627.
Stipec, D., & Gralinski, G. H. (1996). Children’s belief about intelligence & school performance. Journal of Educational Psychology, 88, 397-407.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, A., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientation and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 25, 1-16.
Valle, A., Nunez Perez, J. C., Gonzalez Cabanach, R., Gonzalez-Pienda Garcia, J. A., Rodriguez, S.,Rosario, P., Munoz Casavid, M. A., & Cerezo, R. (2009). Academic goals and learning quality in higher education students. Spanish Journal of Psychology, 12(1), 96-105.
Van Dinther, M., Dochy, F., & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6, 95–108.
Whitmire, E. (2004). The relationship between under graduates epistemological beliefs, reflective judgment, and their information seeking behavior. The information Processing and management: an international Journal, 40 (1), 97-111.
Wolters, C., Yu, S. & Pintrich, P.R. (1996). The relation between goal orientation & students' motivational beliefs & self-regulated learning. Learning & Individual Differences, 8, 211–238.
Wolters, J. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structure and goal orientation to predict students’ motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
Yilmaz-Tuzun, O., & Topcu, M. S. (2008). Relationship among per service teachers, epistemological beliefs, epistemological world Views and self-efficacy beliefs. International Journal of Science education, 30 (1), 65-85.
Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated learning and academic learning. Journal of Educational Psychology, 18(3), 329-339.
Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 614-628.
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2008). Motivation: An essential dimension of self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivational and self-regulated learning: Theory, research and applications. New York: LEA, 141-168.
_||_