ارزیابی تجربههای زیسته معلمان و دانشآموزان درباره نقش اثر موجی کودکان رهبر در محیط کلاس
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمینا کامفر 1 , مصطفی شیخزاده 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: پدیدارشناسی, تجربه زیسته, اثر موجی کودکان رهبر, پزوهش کیفی و دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
اثر موجی در کودکان رهبر به انتقال انرژی از این کودکان به سایر کودکان که باعث دگرگونی در آنها میگردد، اطلاق میشود. هدف تحقیق، ارزیابی تجربههای زیسته معلمها و دانشآموزان در مورد اثر موجی کودکان رهبر بر سایر دانشآموزان هست. این مطالعه یک پژوهش کیفی به روش پدیدارشناسانه هست. جامعه آماری شامل معلمها و دانشآموزان پایه پنجم هست که نمونهگیری بهصورت هدفمند به تعداد 6 معلم با دامنه سنی 28 تا 54 سال و سابقه تدریس 6 تا 35 سال و تعداد 15 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی (روش ردهای) انجام گرفت. تمهای اصلی با استفاده از مصاحبه استخراج و مقایسه شد. تمهای اولیه عبارت از کشف خصوصیات کودکان رهبر و عوامل تأثیر گذار بود و در مرحله بعدی تمهای: برتربینی، اعتمادبهنفس، احساس مسئولیت، توانایی برنامهریزی، خلاقیت، پایداری در نظر، تبعیت و همدلی اعلام گردید. با توجه به مفاهیم استخراج شده از تجارب زیسته معلمان و دانشآموزان میتوان نتیجه گرفت که کودکان رهبر بر قلبها حکم میرانند، شور بپا میکنند، خلاق و آرمانگرا هستند، انگیزه میبخشند و همه را در جهت چشمانداز بسیج میکنند. سایر دانشآموزان چون ایدهها و احساسات نهفته خود را در آنها میبینند، سعی میکنند تا از روی میل و اشتیاق از این کودکان رهبر تبعیت نمایند؛ بنابراین میتوان از تأثیر این کودکان در سایر دانشآموزان در جهت بهبود امر آموزش و کمک در جهت مشکلات مدرسه و همکاری با معلمان در امور مربوط به مدرسه استفاده نمود.
The ripple effect of leader childern refers to the transfer of energy from these children to other children, which leads to change in them. The aim of study was to assess the lived experiences of teachers and students about the ripple effect of leader children on other students. It was a qualitative study with phenomenological method. The purposeful sampling was carried out to choose six teachers within the age range of 28 to 54 and teaching experience of 6 to 35 years, and 15 fifth grade primary school students in the district 1 of Urmia. The instrument used was semi-structured interviews. The data was analyzed using the seven - srage Colaizzi method. The main themes were extracted through interviews and compared. The primary themes were exploring the characteristis of leader childeren and effecting factors, and in the next stages the following themed were found: arrogant self-confidence, sense of responsibility, ability to plan, creativity, relibility, obedience and empathy. According to the concepts extracted from the lived experience of teachers and students, it can be concluded that leader childeren dominate the hearts, are living, creative, and idealistic, movtivate others and give them incentives toward the target. Since other students find their hidden ideas and feelings in them, they try to willingly obey these leader children. Therefore, it seems possible to use this effect of leader childeren on other children in order to improve education and help teachers solve educational problems at school.
آریانپورکاشانی، عباس و آریانپورکاشانی، منوچهر (1385) فرهنگ انگلیسی به فارسی، چاپ ششم. تهران: انتشارات جهان یارانه، جلد اول.
آقایوسفی، علیرضا .( 1388) روانشناسی عمومی، چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
امامیسیگارودی، عبدالحسین؛ دهقاننیری، ناهید؛ رهنود، زهرا و نوریسعید، علی (1391) روششناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. سال22، شماره 68.
پارسا، محمد (1383) زمینه نوین روانشناسی، چاپ بیستم، تهران: انتشارات بعثت.
سیف، سوسن؛ کدیور، پروین؛ کرمینوری، رضا و لطفآبادی، حسین (1385) روانشناسی رشد، تهران: سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
شریفی، اعظم؛ کمالی، محمد و چابک، علی (1393) افرادنیازهای اجتماعی فلج مغزی. مجله علمی پژوهشی توانبخشی، دوره هشتم، شماره2، تابستان.
گلشنفومنی، محمدرسول (1389) پویایی گروهی و اندازهگیری پویشهای گروه. تهران: انتشارات پژوهش.
رابینز، استیفن پی. (1389) رفتارسازمانی. ترجمه علی پارسیان و محمد اعرابی. تهران: انتشارات رسام.
نیکبخت، اکرم؛ سیادت، سیدعلی؛ هویدا، رضا و مقدم، اعظم (1389) رابطه بین مدیریت دانش با سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت. تابستان 1389 ، دوره 7، شماره 2 ، پیاپی 14.
Albritton M. D., Oswald S. L., & Anderson J. S. (2008). Leadership Quality and Follower Affect: a Study of U.S. Presidential Candidates, Journal of Leadership Studies. University of Phoenix, 1(4), 7-24.
Aryanpur, A., & Aryanpur, M. (2006). English to Persian Dictionary, sixth edition, Tehran: Jahan Yaraneh Publication (Vol. l). [In Persian]
Aghayousefi, A. R., (2009). General Psychology, Third Edition, Tehran: PNU Publication. [In Persian]
Baltas, A., (2001). Teamwork and Leadership, Remzi Bookshop, Istanbul: Middlebrooks AE.
Black, B., & Hazen, N. L., (1990). Social status and patterns of communication in acquainted and unacquainted preschool children. Developmental Psychology, 26.
Borovac Zekan, S., Peronja, I., & Russo, A., (2012). Linking theory with practice: Students perceptions of leaders and leadership characteristics. The First International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management. Journal of Procedia – Social and Behavioral Siences, 41: 237-242.
Emami Sigaroudi, A., Dehghan Naieri, N., Rahnavard, Z., & Noori S. A., (2012). Qualitative Research Methodology: Phenomenology. Holistic Nursing and Midwifery, 22, (68). [In Persian]
Parsa, M., (2004). The new field of psychology, (20th ed.), Tehran: Besat Press. [In Persian]
Seif, S., Kadivar, P., Karami noori, R., & Lotfabadi, H., (2006). Developmental Psychology. Tehran: Organization of Studies and Development of Social Sciences Textbooks for Universities. [In Persian]
Sharifi, A., Kamali, M., & Chabok, A., (2014). Social needs of people with cerebral palsy, Journal of Rehabilitation, 8(2). [In Persian]
Goethals, G. R., & Sorenson, G. J., (2007). The quest for a general theory of leadership. Northampton, MA: Edward Elgar Publishing.
Golshan Foomani, M. R., (2012). Group dynamics and measures of the dynamics of the group. Tehran: Pazhuhesh Press. [In Persian]
Haber, P., (2012). Perceptions of Leadership: An Examination of College Students’ Understandings of the Concept of Leadership. Journal of Leadership Education, 11 (2).
Haberkorn J. T., (2009). Implicit Leader Development: The Mentor Role as Prefatory Leadership Context. The Journal of Leadership Studies, 2(4).
Hogan, R., Curphy, G. J., & Hogan, J. (1994). What we know about leadership: Effectiveness and personality. American Psychologist Association, 49(6).
Komives, S. R., Dugan, J. P., Owen, J. E., Slack, C., & Wagner, W. (Eds.). (2011). Handbook for student leadership development(2nd ed.). San Franciscso: Jossey-Bass.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Retrieved June 20, 2011 from http://www.qualres.org/HomeLinc-3684.html
Northouse, P. G. (2007). Leadership: Theory and practice,(4th ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
Robbins, S. P. (2012). Organizational Behavior (A. Parsian & M. Arabia, Trans.). Tehran: Rassam. [In Persian]
Nikbakht, A., Siadat, S. A., Hoveyda, R., & Moghadam, A., (2008). The relationship between knowledge management and leadership styles of department heads from the viewpoint of faculty members of Isfahan Medical Science. University. Health Information Management, Summer Medical scinces, 7(2) 14. [In Persian]
_||_Albritton M. D., Oswald S. L., & Anderson J. S. (2008). Leadership Quality and Follower Affect: a Study of U.S. Presidential Candidates, Journal of Leadership Studies. University of Phoenix, 1(4), 7-24.
Aryanpur, A., & Aryanpur, M. (2006). English to Persian Dictionary, sixth edition, Tehran: Jahan Yaraneh Publication (Vol. l). [In Persian]
Aghayousefi, A. R., (2009). General Psychology, Third Edition, Tehran: PNU Publication. [In Persian]
Baltas, A., (2001). Teamwork and Leadership, Remzi Bookshop, Istanbul: Middlebrooks AE.
Black, B., & Hazen, N. L., (1990). Social status and patterns of communication in acquainted and unacquainted preschool children. Developmental Psychology, 26.
Borovac Zekan, S., Peronja, I., & Russo, A., (2012). Linking theory with practice: Students perceptions of leaders and leadership characteristics. The First International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management. Journal of Procedia – Social and Behavioral Siences, 41: 237-242.
Emami Sigaroudi, A., Dehghan Naieri, N., Rahnavard, Z., & Noori S. A., (2012). Qualitative Research Methodology: Phenomenology. Holistic Nursing and Midwifery, 22, (68). [In Persian]
Parsa, M., (2004). The new field of psychology, (20th ed.), Tehran: Besat Press. [In Persian]
Seif, S., Kadivar, P., Karami noori, R., & Lotfabadi, H., (2006). Developmental Psychology. Tehran: Organization of Studies and Development of Social Sciences Textbooks for Universities. [In Persian]
Sharifi, A., Kamali, M., & Chabok, A., (2014). Social needs of people with cerebral palsy, Journal of Rehabilitation, 8(2). [In Persian]
Goethals, G. R., & Sorenson, G. J., (2007). The quest for a general theory of leadership. Northampton, MA: Edward Elgar Publishing.
Golshan Foomani, M. R., (2012). Group dynamics and measures of the dynamics of the group. Tehran: Pazhuhesh Press. [In Persian]
Haber, P., (2012). Perceptions of Leadership: An Examination of College Students’ Understandings of the Concept of Leadership. Journal of Leadership Education, 11 (2).
Haberkorn J. T., (2009). Implicit Leader Development: The Mentor Role as Prefatory Leadership Context. The Journal of Leadership Studies, 2(4).
Hogan, R., Curphy, G. J., & Hogan, J. (1994). What we know about leadership: Effectiveness and personality. American Psychologist Association, 49(6).
Komives, S. R., Dugan, J. P., Owen, J. E., Slack, C., & Wagner, W. (Eds.). (2011). Handbook for student leadership development(2nd ed.). San Franciscso: Jossey-Bass.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Retrieved June 20, 2011 from http://www.qualres.org/HomeLinc-3684.html
Northouse, P. G. (2007). Leadership: Theory and practice,(4th ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
Robbins, S. P. (2012). Organizational Behavior (A. Parsian & M. Arabia, Trans.). Tehran: Rassam. [In Persian]
Nikbakht, A., Siadat, S. A., Hoveyda, R., & Moghadam, A., (2008). The relationship between knowledge management and leadership styles of department heads from the viewpoint of faculty members of Isfahan Medical Science. University. Health Information Management, Summer Medical scinces, 7(2) 14. [In Persian]