Iranian EFL Learners’ Reactions to Different Feedbacks in Writing Classrooms: Teacher Written Comments (TWC) vs. Peer Written Comments (PWC)
محورهای موضوعی : language teaching
1 - Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Iran
کلید واژه: Peer Feedback, Communicative Language Learning (CLL), paragraph, Teacher Feedback, Writing Instruction,
چکیده مقاله :
The teaching of writing has recently begun to move away from a concentration on the written product to an emphasis on the process of writing. Feedback is a fundamental element of the process approach to writing. It can be defined as input from a reader to a writer with the effect of providing information to the writer for a revision. This study reports on the effectiveness of two types of feedback provided by two different sources– the teacher and the peers– on students’ overall writing quality in an EFL context. To fulfill such an aim, a group of 60 Iranian Persian native speakers aged between 22 and 25 majoring in English Translation were chosen from among a greater population of 98. They were assigned to three homogeneous groups based on their scores on Oxford Placement Test (OPT) and a sample writing assignment on a given topic by emphasizing the expository genre through providing some reasons. They covered five topics before and after receiving feedback– ten written texts– in the span of a 15-week semester. Then, the papers were rated analytically. The findings revealed that feedback had a noticeable effect on the students’ draft editing, and of the two sources of feedback, the students benefited from teacher’s feedback more than their peers’ feedback. Other possible implications interpreted from this study supported the occurrence of a change in students’ roles in communicative foreign language learning settings and that, they could take the role of autonomous learners and turn into common respondents to other students’ writings and in this way their L2 knowledge construction and implementation increased
در سالهای اخیر، آموزش مهارت نوشتاری از توجه صرف بر نتیجه امر بیشتر بر روند نوشتار تاکید دارد. در این رویکرد ، بازخورد که عبارت است از فراهم آوردن مجموعه ای از اطلاعات از سوی خواننده به نویسنده متن از نقش بسیار مهمی برخوردار است. تحقیق حاضر، به تاثیر دو نوع بازخورد مکتوب معلم وهم آموز بر کیفیت کلی مهارت نوشتاری زبانآموزان می پردازد. بدین منظور، از میان 98 زبانآموز ایرانی که متوسط سنی آنها بین 22 تا 25 سال بود و همگی در رشته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی تحصیل میکردند ، 60 نفر آنها بر اساس نمره آزمون استاندارد زبان (OPT) و یک نمونه پاراگراف توضیحی با تاکید بر ذکر دلایل انتخاب و به سه گروه متجانس 20 نفری تقسیم شدند. کلیه شرکت کنندگان ملزم به نوشتن پیرامون پنج موضوع در طول یک ترم تحصیلی ( 15 هفته ) بودند. نوشتن در مورد هر موضوع به طور کامل سه هفته به طول انجامید . هفته اول: نوشتن موضوع با نظارت معلم و در محیط کلاس درس ، هفته دوم ، ارائه بازخورد از سوی معلم یا هم آموز و هفته سوم، بازنویسی متن اولیه بر اساس بازخورد دریافتی. سپس کلیه دست نوشته ها، قبل و بعد از دریافت بازخورد، به شیوه جزئی نگر نمره گذاری شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که اولاً : دریافت بازخورد مکتوب تاثیر به سزایی بر کیفیت نوشتار زبانآموزان داشته است و دوما: از میان دو منبع فراهم کننده بازخورد – معلم و هم آموز – زبانآموزان از بازخوردهای معلم خود بیشتر بهره برده اند. از دیگر نتایج این مطالعه می توان به نقش متفاوت زبانآموزان در شیوه ارتباطی آموزش زبان دوم اشاره داشت که طی آن به عنوان افراد مستقل به ایفای نقش پرداخته و به نوشته های سایر هم کلاسی های خود واکنش نشان داده و سعی در فراهم نمودن پاسخی مناسب می نمایند و به این ترتیب بر میزان و ساختار معلومات زبان دوم خود می افزایند.
Bartels, N. (2003). Written peer response in L2 writing. English Teaching Forum, 41(1), 34-36.
Berg, E.C. (1999). The effects of trained peer response on ESL students’ revision types and writing quality.Journal of Second Language Writing, 8(3), 215-241.
Connor, U. (1987).Research frontiers in writing analysis.TESOL Quarterly, 21(4), 677-696.
Farhady, H. (2006). Research methods in applied linguistics (8thed.). Tehran: Payame Noor University Press.
Ferris, D. R. (1995).Student reactions to teacher response in multiple-draft composition classrooms.TESOL Quarterly, 29(1), 33-53.
Hyland, K. (1990). Providing productive feedback.Elt Journal, 44(4), 279-285.
Keh, C. L. (1990). Feedback in the writing process: A model and methods for implementation. ELT Journal, 44(4), 294-304.
Liu, J., & Hansen, J. G. (2002).Peer response in second language writing classrooms. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Mendonca, C. O., & Johnson, K. E. (1994). Peer review negotiations: Revision activities in ESL writing instruction. TESOL Quarterly, 28(4), 745-769.
Nelson, G. L., & Carson, J. G. (1998). ESL students’ perceptions of effectiveness in peer response groups. Journal of Second Language Writing, 7(2), 113-131.
Ostrom, J., & Cook, W. (1993).Paragraph writing simplified. New York: Harper Collins College Publishers.
Rabiee, M. (2006).Interactive feedback model: Modeling a collaborative learning approach inproviding feedback in writing classrooms. Unpublished Ph.D. dissertation. Islamic azad University, Science and Research Campus, Tehran, Iran.
Rabiee, M. (2008). Two collaborative feedback models in EFL writing instruction: Do they make a difference? The Journal of Applied Linguistics, Tabriz, IAU, 1(3), 134-163.
Raimes, A. (1983). Techniques in teaching writing. Oxford: Oxford University Press.
Roebuck, R. F. (2001). Teaching composition in the college level foreign language class: Insights and activities from sociocultural theory. Foreign Language Annals, 34(3), 206-215.
Rollinson, P. (2005). Using peer feedback in the ESL writing class.ELT Journal, 59(1), 23-30.
Shin, S. J. (2002).Ten techniques for successful writing tutorials.TESOL Journal, 11(1), 25-31.
Villamil, O. S., &DeGuerrero, M. C. M. (1996). Peer revision in the L2 classroom: Social-cognitive activities, mediating strategies, and aspects of social behavior. Journal of second language writing, 5(1), 51-75.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
Zhang, S. (1995).Re-examining the affective advantage of peer feedback in the ESL writing class.Journal of Second Language Writing, 4(3), 209-222.
Zhu, W. (2001).Interaction and feedback in mixed peer response groups.Journal of Second Language Writing, 10, 251-276