Learners’ Grammar Achievement via Oral and Writing Modalities in Cognitive and Ecological Perspectives: Recast in Focus
محورهای موضوعی : language teachingافروز آرین فر 1 , پرویز مفتون 2 , غفور رضایی گلندوز 3
1 - گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
کلید واژه: modality, Recast, Grammar achievement, cognitive perspective to language learning, ecological perspective to language learning,
چکیده مقاله :
Language learners receive different types of corrective feedback during the process of second language acquisition. Recast, as an approach to corrective feedback, is one of the most-frequently error correction techniques in classroom contexts. A plethora of research has addressed recast; however, the present study focused on comparing learners’ grammar achievement via oral and writing modalities through two perspectives, cognitive and ecological, who received recast. One hundred and twenty language learners, all first-year college students at Islamic Azad University and Applied Science University in Tehran participated in this study. They were assigned to four groups. The participants in all groups were exposed to different instructional programs based on the cognitive and ecological perspectives to language learning orally or in writing, and all learners received recast orally. Results obtained by a pretest and a posttest indicated that all groups made progress in their grammar achievement, while there was a statistically significant difference between the groups in the posttest. The participants in the ecological group had higher gains of grammatical structures than those in the cognitive group. However, data analysis revealed that there was no statistically significant difference between two oral and writing groups in their grammar achievement.
زبان آموزان انواع مختلفی از بازخورد را در طول پروسه یادگیری زبان دوم دریافت می کنند. بازخورد غیر صریح یکی از بازخوردهای معمول و رایج است که تحقیقات زیادی نیز به بررسی آن پرداخته اند. اما این تحقیق به بررسی یادگیری دستور زبان انگلیسی زبان آموزان در دو رویکرد آموزشی شناختی و زیست محیطی با مواد آموزشی گفتاری و شنیداری پرداخته است. بدین منظور صد و بیست زبان اموز سال اول دانشگاه علوم تحقیقات و علمی کاربردی تهران در این تحقیق حضور داشتند. زبان آموزان در چهار گروه دستور زبان انگلیسی را با دو رویکرد شناختی و زیست محیطی بصورت شفاهی و کتبی آموزش دیدند و در طول آموزش خود بازخورد غیرصریح دریافت کردند. نتایج بدست آمده ازآزمون دستور زبانی که در ابتدا و در انتهای دوره از آنها گرفته شد پیشرفت دستور زبان آنها را در همه گروهها نشان داد. درحالیکه تفاوت قابل توجهی میان آزمون انتهایی گروه ها وجود داشت.همچنین تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که زبان آموزان در گروه زیست محیطی یادگیری دستورزبان بیشتری داشتند. اما تفاوتی در یادگیری زبان اموزان در گروههای شفاهی و کتبی دیده نشد.