تحلیل عاملی رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی از منظر جامعه شناسی سازمان ها
آرزو مهدی پور مقدم
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
)
صادق ملکی آوارسین
2
(
دانشیارگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ایران
)
جهانگیر یاری حاج عطالو
3
(
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
)
زرین دانشور هریس
4
(
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز ایران
)
کلید واژه: رفاه اجتماعی, رفاه ذهنی, الگوی رفاهی, رفاه عینی, کلیدواژه: کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی می باشد. در تحقیق کاربردی حاضر در مرحله اول از سنتز پژوهی ترکیبی و تحلیل محتوا کیفی و در ادامه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به تعداد 577 نفر که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای230 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی آن با (86/0)CVI ، (75/0) CVR و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تائید بوده، استفاده گردید. مدل بدست آمده در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول و دوم مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول حاکی این است که بارهای عاملی به دست آمده برای تمام گویهها در تمامی ابعاد سه گانه رفاه بزرگتر از 4/0 بوده و از اعتبار کافی برای حفظ شدن در مدل اندازهگیری برخوردار هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که مولفه های ابعاد سه گانه رفاه (اجتماعی، ذهنی و عینی) قادر به تبیین رفاه کارکنان بوده و شاخص PNFI (64/0) حاکی از این است که عامل های رفاهی کارکنان از برازش و اعتبار کافی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت.
چکیده انگلیسی :
The purpose of the present research is to provide a welfare model for the documentary registry offices employees in East Azarbaijan province. In the present applied research, in the first stage, synthesis of combined research and qualitative content analysis was used, followed by descriptive-survey method. The statistical population of this research is 577 Number of the employees documentary registry offices of East Azarbaijan province, who were selected as a statistical sample using Morgan's table and stratified random sampling. To collect the required data, a researcher-made questionnaire was used, the validity of which was confirmed by CVI (0.86), CVR (0.75) and its reliability by Cronbach's alpha. The obtained model was tested in the qualitative stage using first and second order confirmatory factor analysis. The results of the First order confirmatory factor analysis indicate that the factor loadings obtained for all items in all three dimensions of well-being are greater than 0.4 and have sufficient validity to be retained in the measurement model. Also, the results of the second-order confirmatory factor analysis showed that The components of the three dimensions of well-being (social, subjective and objective) were able to explain the well-being of employees, and the PNFI index (0.64) indicates that the factors of the employee well-being has sufficient fit and validity and and was approved.