تحلیل عاملی رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی از منظر جامعه شناسی سازمان ها
آرزو مهدی پور مقدم
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
)
صادق ملکی آوارسین
2
(
دانشیارگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ایران
)
جهانگیر یاری حاج عطالو
3
(
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
)
زرین دانشور هریس
4
(
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز ایران
)
الکلمات المفتاحية: رفاه اجتماعی, رفاه ذهنی, الگوی رفاهی, رفاه عینی, کلیدواژه: کارکنان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی می باشد. در تحقیق کاربردی حاضر در مرحله اول از سنتز پژوهی ترکیبی و تحلیل محتوا کیفی و در ادامه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به تعداد 577 نفر که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای230 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی آن با (86/0)CVI ، (75/0) CVR و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تائید بوده، استفاده گردید. مدل بدست آمده در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول و دوم مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول حاکی این است که بارهای عاملی به دست آمده برای تمام گویهها در تمامی ابعاد سه گانه رفاه بزرگتر از 4/0 بوده و از اعتبار کافی برای حفظ شدن در مدل اندازهگیری برخوردار هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که مولفه های ابعاد سه گانه رفاه (اجتماعی، ذهنی و عینی) قادر به تبیین رفاه کارکنان بوده و شاخص PNFI (64/0) حاکی از این است که عامل های رفاهی کارکنان از برازش و اعتبار کافی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت.