بررسی تاثیر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر چابکی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریتسید یاسر ابراهیمیان جلودار 1 , مجید فتاحی 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: چابکی سازمانی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, سایپا, سازمان چابک,
چکیده مقاله :
سرعت فزاینده تغییرات تکنولوژیکی، تغییر ماهیت تقاضای مشتریان و تشدید رقابت بین سازمانها باعث شده که سازمانها و شرکتها به شدت به دنبال کسب مزیتهای رقابتی جدید برای برتری بر رقبا و تامین بهتر نیاز مشتریان برآیند. در این خصوص، به نظر میرسد که حرکت به سوی سازمانهایی که از سرعت و انعطافپذیری بالا در پاسخ به محیط متغیر و ناپایدار برخوردارند، راهحلی جدید و حیاتی میباشد. حصول چنین اهدافی در سایه مفهوم جدیدی به نام چابکی سازمانی بدست میآید. از طرف دیگر، به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به افزایش دانش و آگاهی کارکنان و نیز غنی شدن محتوای مشاغل می انجامد، بهگونهای که دانش کارکنان، موجب تسلط حرفه ای آنان بر سازمان و شغل می شود و می توان ادعا کرد که در سازمانهایی که فناوری حاکم می شود، کارکنان از قدرت و انعطافپذیری بیشتری برای مواجهه با تغییرات فزایندهی محیطی خواهند داشت. بر این اساس، هدف تحقیق بررسی تاثیر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر چابکی سازمانی در شرکت سایپا در شهر تهران میباشد. جامعه آماری تحقیق505 نفر بوده است که با استفاده از فرمول جامعه محدود، تعداد نمونه 177 نفر محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر مهمی بر چابکی شرکت دارد. همچنین از میان سه متغیر بیرونی تجربه استفاده کننده، حمایت سازمانی و کیفیت اطلاعات، اثر تجربه استفادهکنندگان بر برداشت ذهنی کارکنان در مورد سهولت استفاده و سودمندی فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر از دو متغیر دیگر بود.
Increasingly speed of technological change; changing in the nature of customers' demands and competition intensity among organizations, have caused organizations and companies to be in search of new competitive advantages for over the rivals and better supply of customers' demands. It seemed that the movement towards the organizations which are highly flexible and speedy in response to changing and unsustainable environment is the new and critical solution. Achievement of such targets resulted in the light of organizational agility as a new concept. On the other hand, using information technology and communication increase the knowledge and awareness of staff and job enrichment and the knowledge of staff causing that they control their business and organizations professionally. Then it could be claimed that the organizations which technology is dominated, staff have more power and flexibility to deal with environmental changes. So, the purpose of this study is to examines the effects of information and communication technology acceptance on organizational agility in SAIPA Co. in Tehran. The population of this study was 505 people and the sample number became 177. The results showed that the acceptance information technology and communication have a significant effect on the company's agility. Also the study revealed that among three outer variables of user experience, organizational support and quality of information, the effects of user experience on perception of ease of use and effectiveness of acceptance information technology and communication is more than two other variables.
_||_