تبیین و آزمون برنامه های وفاداری بر تصمیم گیری خرید مشتریان(مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : مدیریتعلی خاتمی فیروزآبادی 1 , مجتبی صالحی 2 , فاطمه طاهری 3
1 - دانشیار دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ،ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ،ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران(عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: برنامه های وفاداری, تصمیم گیری خرید, تصویر ذهنی شرکت,
چکیده مقاله :
وفـادارسازی مشتریان در بازارهای رقابتی امروز، نقش تعیین کننده ای در بقای سازمان ها دارد. برنامه های وفاداری، از جمله ابزارهای مطرح در این مقوله به شمار میآیند. هدف این مقاله بررسی تأثیر برنامه های وفاداری بر تصمیم گیری خرید مشتریان است. در این تحقیق، با توجه به مدل مفهومی به کار گرفته شده، سه فرضیه مطرح شده که در نهایت با تحلیل داده های جمع آوری شده از نمونه آماری بوسیله پرسشنامه و با استفاده از آزمون فرض تک متغیری در مورد میانگین یک جامعه، همگی آنها تأیید شده اند. در ادامه نیز بوسیله تحلیل عاملی، پنج برنامه وفاداری طراحی شده به ترتیب میزان تأثیرگذاری بر تصمیم گیری خرید مشتریان، رتبه بندی گشته. همچنین مولفه های تصمیم گیری خرید مشتریان نیز به ترتیب اهمیتشان رتبه بندی شده اند.
In today competing markets, making customers loyal, plays determining role in survival of the organizations. Loyalty programs are one of exemplary means for that purpose. The aim of this article is examination the effects of the loyalty programs on buying decisions of the customers. In this study, with regard to conceptual model is used, 3 hypotheses are expressed that finally all of them are accepted as a result of T. student analysis of gathered data by questionnaire from the samples. In continuation of the thesis, the designed 5 loyalty programs are ranked in order of their influence on customers' buying decision by factor analysis. Customers' buying decision's factors are ranked by their importance too.