نقش سبک رهبری خدمتگزار بر خلقوخو و عملکرد کارکنان در خلق شهرت هتلها
محورهای موضوعی : مدیریتداود کیاکجوری 1 , فرانک پایدار 2 , علیرضا بناگر 3 , فاطمه ساغری 4
1 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمود آباد، ایران (عهده دارمکاتبات)
3 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی،محمود آباد، ایران
4 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: عملکرد کارکنان, سبک رهبری, خلق و خوی کارکنان, شهرت هتل,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک رهبری خدمت گزار در خلق شهرت هتل ها با میانجی گری خلق و خو و عملکرد کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 300 نفر از رهبران و کارکنان هتل نارنجستان شهرستان نور بودند که درنهایت، براساس جدول مورگان نمونه ای برابر 169 نفر جهت انجام پژوهش، به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه سبک رهبری خدمت گزار حضرتی با پایایی 86% پرسشنامه ارزیابی عملکرد اچیو با پایایی 86% و شهرت سازمانی فومبران و ونریل با پایایی 85% می باشد که پایایی آن ها براساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. به منظور بررسی فرضیات پژوهش از روش معادلات ساختاری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارLISREL استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که 1. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق و خوی کارکنان تأثیر دارد 2. خلق و خوی کارکنان بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد 3. عملکرد کارکنان بر خلق شهرت هتل تأثیر دارد 4. خلق و خوی کارکنان بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارد 5. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارند. از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می توان در تدوین راهبردهای رهبری و منابع انسانی استفاده کرد و سازمان های مشابه بالاخص سازمان های خدماتی می توانند با انتخاب سبک رهبری خدمت گزار و تقویت آن بر رفتار و عملکرد کارکنان خود تأثیر گذاشته و درنهایت رفتار کارکنان به عنوان برندی جهت شناساندن سازمان و درنتیجه شهرت سازمان درنظر گرفته شود تا بدین گونه بتوان در دنیای بسیار رقابتی بر رقبا پیشی گرفت و در صنعت ماندگار شد.
The purpose of this study was to investigate the role of service leadership styles in creating hotel reputation by virtue of peer-to-peer mediation and employee performance. The research method was descriptive-correlational. The study population consisted of 300 leaders and staff members of Narenjestan hotel in Noor city. Finally, based on Morgan table, a sample of 169 people was selected randomly for the study. The research tool consists of three questionnaires: Hazratat service leadership style with 86% reliability of Archive’s performance evaluation questionnaire with 86% reliability and organizational reputation of Found bran and Venereal with a reliability of 85%. Their reliability has been calculated based on Cronbach's alpha coefficient. In order to investigate the research hypothesis, structural equation method and LISREL software have been used for analyzing data. The findings of the research showed that: 1. the service leadership style affects employees 'creativity. 2. People's employees influence employees' performance. 3. The performance of employees affects the creation of hotel reputation. The people's creativity affects the creation of the hotel's reputation. 5. Service leadership styles affect the creativity of hotels. The results of this study can be used to formulate leadership strategies and human resources, and similar organizations, especially service organizations, can be influenced by the style of service leadership and it’s strengthening on the behavior and performance of its employees. Finally, the behavior of employees as a brand to identify the organization and therefore the reputation of the organization is considered.
_||_