فهرست مقالات داود کیاکجوری


  • مقاله

    1 - کاربرد فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) در تحلیل SWOT به همراه مطالعه موردی در صنعت بیمارستان
    مطالعات کمی در مدیریت , شماره 1 , سال 4 , بهار 1392
    با تکنیک SWOT می توان قوتها ضعفها فرصتها و تهدیدهای موجود را شناسایی کرد، اما نمی- توان یک تحلیل مناسب از اهمیت عوامل شناخته شده ارائه داد بنابراین فرایند تحلیل SWOT در مرحله اندازه گیری و ارزیابی کا را نمیباشد این مقاله فرایندی را برای کمی کردن تحلیل SWOT با وجود وابست چکیده کامل
    با تکنیک SWOT می توان قوتها ضعفها فرصتها و تهدیدهای موجود را شناسایی کرد، اما نمی- توان یک تحلیل مناسب از اهمیت عوامل شناخته شده ارائه داد بنابراین فرایند تحلیل SWOT در مرحله اندازه گیری و ارزیابی کا را نمیباشد این مقاله فرایندی را برای کمی کردن تحلیل SWOT با وجود وابستگی بین عوامل استراتژیک بیان کرده است. الگوریتم ارائه شده در این مقاله از فرایند تحلیل شبکه ای یا ANP استفاده میکند که میتواند وابستگی بین عوامل استراتژیک را بر پایه استقلال . عوامل اندازه گیری کند و همین طور استفاده از روش آنتروپی که میتواند وزن هر یک از عوامل را مشخص کند. در این مقاله ابتدا به تشریح روش آنتروپی و رویکرد ANP پرداخته و موارد کاربرد هر یک توضیح داده شده است و سپس نحوه به کارگیری هر کدام از آنها در ارزیابی و اولویت بندی عوامل داخلی و خارجی برنامه ریزی استراتژیک بحث شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مدل مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا در نیروی انتظامی
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1402
    با توجه به ضرورت اتخاذ شیوه های نوین منابع انسانی به گونه ای که عملکرد بالای کارکنان نیروی انتظامی را تأمین کند، هدف این مقاله ارائه مدل مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا و ارزیابی آن در نیروی انتظامی استان گیلان است. از آنجا ‌که هدف این پژوهش، انتشار دانش موجود در زمینه چکیده کامل
    با توجه به ضرورت اتخاذ شیوه های نوین منابع انسانی به گونه ای که عملکرد بالای کارکنان نیروی انتظامی را تأمین کند، هدف این مقاله ارائه مدل مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا و ارزیابی آن در نیروی انتظامی استان گیلان است. از آنجا ‌که هدف این پژوهش، انتشار دانش موجود در زمینه مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا می‌باشد، روش این تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای است. همچنین، تحقیق حاضر از نظر ماهیت داده‌ها، نیز جزء طرح‌های آمیخته است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی مشتمل بر متون علمی (کتب و مقالات) در حوزه مفهوم مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا بوده و در بخش کمی نیز، مشتمل بر 12 نفر از خبرگان نیروی انتظامی استان گیلان بود که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. در بخش کیفی، با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا شناسایی شد. در بخش کمی نیز پس از تأیید اعتبار شاخص‌های شناسایی شده با استفاده از روش دلفی فازی، با بهره‌گیری از روش تحلیل سلسله‌مراتبی میخائیلوف، اولویت ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مدل در نیروی انتظامی استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت. مدل ارائه شده مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا دارای 3 بعد، 15 مولفه و 65 شاخص است. به علاوه، رتبه هر یک از ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های موجود در مدل، در نیروی انتظامی استان گیلان تعیین و نتایج آن گزارش گردید. مدیران نیروی انتظامی می‌توانند از نتایج این پژوهش به منظور ارتقاء مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا در مجموعه نیروی انتظامی گیلان بهره گیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش میانجی گری انگیزش شغلی کارکنان در رابطه ی میان مرشدیت و کارآفرینی سازمانی (مطالعه ی موردی شرکت زرین سوله آمل)
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 9 , بهار 1396
    فزایش رقابت پذیری و حضور شرکت های صنعتی در محیط رقابتی و متحول کنونی، سبب توجه مدیران این شرکت ها به توسعه ی کارآفرینی سازمانی از طریق برنامه های مرشدیت شده است. از این رو هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین مرشدیت و کارآفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزش در شرک چکیده کامل
    فزایش رقابت پذیری و حضور شرکت های صنعتی در محیط رقابتی و متحول کنونی، سبب توجه مدیران این شرکت ها به توسعه ی کارآفرینی سازمانی از طریق برنامه های مرشدیت شده است. از این رو هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین مرشدیت و کارآفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزش در شرکت زرین سوله آمل می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت زرین سوله آمل بودند که بر اساس جدول مورگان نمونه‎ای برابر 262 نفر، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق نرم افزار اِس.پی.اِس.اِس 24 و لیزرل8.54 صورت پذیرفته است. مبتنی بر تحلیل داده ها، تمامی فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. یافته ها مشخص ساخت که مرشدیت تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی و انگیزش کارکنان دارد؛ همچنین، انگیزش شغلی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی دارد. به علاوه، انگیزش کارکنان دارای نقش میانجی بین مرشدیت و کارآفرینی سازمانی شرکت زرین سوله آمل می باشد. این چنین می توان نتیجه گیری نمود که مرشدیت با اثرگذاری بر روی انگیزش کارکنان می تواند باعث کارآفرینی سازمانی در شرکت زرین سوله آمل گردد که در این زمینه پیشنهادات لازم ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - نقش سبک رهبری خدمت‌گزار بر خلق‌و‌خو و عملکرد کارکنان در خلق شهرت هتل‌ها
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 10 , بهار 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک رهبری خدمت گزار در خلق شهرت هتل ها با میانجی گری خلق و خو و عملکرد کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 300 نفر از رهبران و کارکنان هتل نارنجستان شهرستان نور بودند که درنهایت، براساس جدو چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک رهبری خدمت گزار در خلق شهرت هتل ها با میانجی گری خلق و خو و عملکرد کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 300 نفر از رهبران و کارکنان هتل نارنجستان شهرستان نور بودند که درنهایت، براساس جدول مورگان نمونه ای برابر 169 نفر جهت انجام پژوهش، به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه سبک رهبری خدمت گزار حضرتی با پایایی 86% پرسشنامه ارزیابی عملکرد اچیو با پایایی 86% و شهرت سازمانی فومبران و ونریل با پایایی 85% می باشد که پایایی آن ها براساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. به منظور بررسی فرضیات پژوهش از روش معادلات ساختاری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارLISREL استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که 1. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق و خوی کارکنان تأثیر دارد 2. خلق و خوی کارکنان بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد 3. عملکرد کارکنان بر خلق شهرت هتل تأثیر دارد 4. خلق و خوی کارکنان بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارد 5. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارند. از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می توان در تدوین راهبردهای رهبری و منابع انسانی استفاده کرد و سازمان های مشابه بالاخص سازمان های خدماتی می توانند با انتخاب سبک رهبری خدمت گزار و تقویت آن بر رفتار و عملکرد کارکنان خود تأثیر گذاشته و درنهایت رفتار کارکنان به عنوان برندی جهت شناساندن سازمان و درنتیجه شهرت سازمان درنظر گرفته شود تا بدین گونه بتوان در دنیای بسیار رقابتی بر رقبا پیشی گرفت و در صنعت ماندگار شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - امکان سنجی اکوتوریسم روستایی در روستای جواهرده رامسر با استفاده از مدل SWOT
    اکوسیستم های طبیعی ایران , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1394
    امروزه گردشگری طبیعی نه تنها به عنوان منبع درآمدی بی پایان، بلکه در جایگاه مدل توسعه ای پایدار بیش از پیش اهمیت یافته است. مقاله حاضر، با تکیه بر فرآیند برنامه ریزی راهبردی و فنون پیشنهادی، با هدف اساسی شناسایی و اولویت بندی راهبردهای مناسب گردشگری طبیعی روستای جواهرده چکیده کامل
    امروزه گردشگری طبیعی نه تنها به عنوان منبع درآمدی بی پایان، بلکه در جایگاه مدل توسعه ای پایدار بیش از پیش اهمیت یافته است. مقاله حاضر، با تکیه بر فرآیند برنامه ریزی راهبردی و فنون پیشنهادی، با هدف اساسی شناسایی و اولویت بندی راهبردهای مناسب گردشگری طبیعی روستای جواهرده رامسر تدوین شده است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و مشاهدات نگارندگان از منطقه مورد مطالعه بوده است. تجزیه و تحلیل بر مبنای الگوی تحلیل SWOT استوار بوده که در نهایت به ارائه راهبردهای چهارگانه منجر گردیده است. با بکارگیری ابزار SWOT راهبردهای چهارگانه تعیین شدند و با استفاده از ماتریس عوامل داخلی و خارجی موقعیت راهبردی گردشگری روستای جواهرده رامسر مشخص گردید. نتایج این پژوهش حاکی ازآن است که، راهبردهای تهاجمی-توسعه، مناسبترین روش مدیریت مؤثرفعالیتها وعملکردها است و نیز با استفاده از ماتریس برنامه ریزی راهبردی، بهترین راهبرد های تهاجمی-توسعه در قالب نتیجه گیری و پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید. اشاعه اکوتوریسم در سطح منطقه ای و ملی، حفاظت و مدیریت محیط زیست، مشارکت روستاییان در طرح های توسعه روستا، ایجاد زیرساخت های لازم جهت تحقق توسعه پایدار گردشگری، جلوگیری از فرار سرمایه، هماهنگی میان سازمان های مربوط به گردشگری طبیعی را می توان از عوامل موثر در ایجاد اکوتوریسم عنوان نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - ارائه مدل ویژگی سازمان‌های آسیب دیده بر اثر ضربات روحی سازمانی و پیامدهای آن در سازمان‌های دولتی
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش ارائه مدل سازمان‌های آسیب‌دیده بر اثر ضربات روحی سازمانی و پیامدهای حاصل از این ضربات در سازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی-کاربردی و از نظرروش انجام کار، توصیفی از نوع اکتشافی است. جهت انجام پژوهش از روش آمیخته ( کیفی و کمی) استفاده چکیده کامل
    هدف این پژوهش ارائه مدل سازمان‌های آسیب‌دیده بر اثر ضربات روحی سازمانی و پیامدهای حاصل از این ضربات در سازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی-کاربردی و از نظرروش انجام کار، توصیفی از نوع اکتشافی است. جهت انجام پژوهش از روش آمیخته ( کیفی و کمی) استفاده شده است. جامعه آماری مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و برای مرحله کمی، تمامی کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدف‌مند قضاوتی به تعداد 10 نفر و در بخش کمی به روش نمونه گیری خوشه ای به تعداد 338 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و دو مرحله دلفی (پرسشنامه بسته) و در مرحله دوم پرسشنامه 55 سوالی است. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA و داده ‌های بخش کمی به روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد که در بخش کیفی 20 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر از پیامدهای ضربات روحی و 8 شاخص مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر از ویژگی ‌های سازمان‌های آسیب دیده شناسایی شده است. همچنین در بخش کمی مدل پژوهش بر اساس نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تایید قرار گرفته است و شاخص R2 در مورد ویژگی سازمان‌های آسیب دیده از ضربات روحی برابر با 633/0 و در مورد پیامدهای ضربات روحی برابر با 617/0 است که به معنای برازش تقریبا قوی مدل ساختاری در حالت کلی است پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - ارائه مدل ضربات روحی سازمانی در سازمان‌های دولتی ایران (مورد مطالعه: وزارت صنعت، معدن و تجارت)
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 11 , سال 3 , پاییز 1402
    یکی از پدیده‌های مهمی که امروزه سازمان‌ها را تهدید می‌کند، ضربه‌های روحی و روانی است که در سازمان‌ها ایجاد شده و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی می‌شود. هدف این پژوهش، ارائه مدل ضربات روحی در سازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعه‌ای - کاربردی و از نظر ر چکیده کامل
    یکی از پدیده‌های مهمی که امروزه سازمان‌ها را تهدید می‌کند، ضربه‌های روحی و روانی است که در سازمان‌ها ایجاد شده و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی می‌شود. هدف این پژوهش، ارائه مدل ضربات روحی در سازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعه‌ای - کاربردی و از نظر روش انجام کار، آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و جامعه آماری مرحله کمّی، تمامی کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدف‌مند قضاوتی به تعداد 10 نفر و در بخش کمّی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به تعداد 338 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و دو مرحله دلفی و در مرحله دوم پرسشنامه 55 سؤالی است که روایی و پایایی پرسشنامه تأیید شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA و داده‌‌های بخش کمّی به روش معادلات ساختاری در نرم افزار SMART-PLS 3انجام شده است. نتایج نشان داد که در بخش کیفی 27 مضمون سازمان دهنده و سه مضمون فراگیر از عوامل ایجاد کننده ضربات روحی در سازمان‌های دولتی و 20 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر از پیامدهای ضربات روحی و 8 شاخص مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر از ویژگی‌‌های سازمان‌های آسیب دیده شناسایی شده است. همچنین، در بخش کمّی مدل پژوهش بر اساس نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تأیید قرار گرفته است. پرونده مقاله