طراحی مدل مدیریت استعداد با محوریت مشارکت کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریتمهری ملکی 1 , غلامرضا معمارزاده طهران 2 , پرهام عظیمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتى، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: مدیریت استعداد, مشارکت کارکنان, استنتاج فازی, سازمان ثبت احوال,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش با هدف طراحی الگویی مدیریت استعداد با محوریت مشارکت کارکنان در سازمان ثبت احوال قزوین اجرا شده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها کمّی است. ابتدا با مطالعه ادبیات نظری، عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد با محوریت مشارکت کارکنان شناسایی و بر اساس آن، مدل مفهومی پژوهش ترسیم شد؛ سپس بهمنظور سنجش میزان آن، یک سیستم استنتاج فازی سلسلهمراتبی طراحی شد. بر اساس یافتهها، عوامل موثر بر مدیریت استعداد با محوریت مشارکت کارکنان در 3 بعد (محرک های مشارکت اجتماعی، محرک های مشارکت عاطفی و محرک های مشارکت فکری)، 8 مولفه (آزادی بیان و ارتباطات؛ فرهنگ سازمانی، شهرت سازمان، کیفیت زندگی کاری، رهبری و مدیریت؛ تکنولوژی و طراحی شغل) و 47 شاخص مورد شناسایی قرار گرفت. الگوی پیشنهادی بهمنظور ارزیابی میزان مشارکت کارکنان در سازمان ثبت احوال قزوین آزمایش شد. نتایج نشان داد که اولویت بندی محرک های مشارکت در جذب استعداد، به ترتیب: مشارکت عاطفی، مشارکت فکری و مشارکت اجتماعی و در توسعه استعداد، به ترتیب: مشارکت اجتماعی، مشارکت فکری و مشارکت عاطفی و در حفظ استعداد، به ترتیب: مشارکت عاطفی، مشارکت فکری و مشارکت اجتماعی می باشند. مهمترین دستاورد این پژوهش، ارائه الگوی چندسطحی برای سنجش مدیریت استعداد با محوریت مشارکت کارکنان در سازمان است که بهطور پویا با توجه به مقادیر متغیرهای ورودی، متغیر خروجی را پیش بینی می کند. این الگو می تواند در سازمان های مختلف به منظور افزایش و ارتقاء میزان انواع محرک های مشارکت در جذب، توسعه و حفظ استعداد مشارکت کارکنان استفاده شود.
This research was conducted with the aim of designing a talent management model centered on employee participation in Qazvin Civil Registry Organization. research method in terms of goal; from the type of applied research, and in terms of the nature of the data; It was a quantitative research. First, by studying the theoretical literature, the effective factors on talent management centered on employee participation were identified and based on that, the conceptual model of the research was designed; Then, in order to evaluate it in the studied society, a hierarchical fuzzy inference system was designed. Based on the findings, the effective factors on talent management centered on employee participation in 3 dimensions (stimulators of social participation, stimuli of emotional participation and stimuli of intellectual participation), 8 components (freedom of expression and communication; organizational culture, reputation of the organization, quality of working life, leadership and management; technology and job design) and 47 indicators were identified. The proposed model was evaluated in order to evaluate the level of participation of employees in Qazvin civil registry organization, and its results indicate the performance of the presented fuzzy inference system. The results showed that prioritizing the drivers of participation in attracting talent, in order: emotional participation, intellectual participation, and social participation, and in talent development, in order: social participation, intellectual participation, and emotional participation, and in retaining talent, in order: emotional participation, intellectual participation and social participation.