طراحی الگوی فرهنگ سازمانی با رویکرد شبکه ای - میانداری
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیبهزاد بایایی 1 , ناصر میرسپاسی 2 , ناصر آزاد 3 , سمیه قجری 4
1 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران
کلید واژه: "فرهنگ", " شبکه سازمانی", "فرهنگ سازمانی شبکه ایی- میانداری", "نهاد حاکمیتی",
چکیده مقاله :
با گسترش ارتباطات و شبکه سازی میان سازمانهای متعدد و مختلف، نوع ارزشها و به تبعیت از آن، فرهنگ نیز در تعامل با سایر سازمانها دچار تغییرات شده است. شناخت هوشمندانه فرهنگ سازمانی متاثر از کارکرد میان شبکه ایی برای سازمانهای با نقش هماهنگ کنندگی و یا به اصطلاح میانداری ضروری می باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگ سازمانی شبکه ایی- میانداری در یک نهاد حاکمیتی است. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته و بر اساس نتایج، کاربردی می باشد. جهت جمع آوری داده ها با تعداد 15 نفر از خبرگان، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. از رویکرد نظریه داده بنیاد و ظاهرشونده جهت تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه استفاده شد که از مجموع تعداد 225 واقعه شناسایی شده، در نهایت تعداد5 مولفه اصلی و 30 مفهوم بعنوان مولفه های اصلی و فرعی فرهنگ سازمانی میانداری نهایی گردید. برای آزمون مدل، از تحلیل عاملی تائیدی و نرم افزار Smart PLS بهره گرفته شد که بار عاملی هر یک از گویه ها با متغیر خود دارای آماره t بالاتر از 96/1 بوده است و گویه ها از دقت لازم برای اندازهگیری سازه یا متغیر مکنون برخوردار و هیچ یک از گویه های مدل حذف نشده است. نتایج آزمون نشان می دهد که شاخص های شناسایی شده در پنج مولفه اصلی(تعامل محوری، شبکه محوری، شهروندمحوری،چشم اندازمحوری، و نتیجه محوری) مورد تائید می باشند.
With the expansion of communication and networking between various organizations, the type of values and, consequently, the culture in interaction with other organizations has changed. Intelligent understanding of organizational culture affected by cross-networking is essential for organizations with a coordinating or so-called intermediary role. The purpose of this research is to design a network-coordinator organizational culture model in a government institution. The research approach is mixed and based on the results, it is applied. Semi-structured interviews were conducted with 15 experts to collect data. The foundation and apparent data theory approach was used to analyze the interview data, which identified and finalized 5 main components, 30 concepts and 225 events. To test the model, confirmatory factor analysis and Smart PLS software were used. The factor load of each item with its variable had a t-statistic higher than 1.96 and the items had the necessary accuracy to measure the structure or latent variable. And none of the model items have been removed. The test results show that the identified indicators in five main components (interaction-centered, network-centered, citizen-centered, vision-centered, and outcome-oriented) are confirmed.
_||_