بررسی بیگانگی از مدرسه و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسن نظری خباز 1 , محسن نوغانی دخت بهمنی 2 , حسین اکبری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
کلید واژه: عملکرد تحصیلی, انزوای اجتماعی, بیقدرتی, بیهنجاری, بیگانگی از مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین بیگانگی از مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر خواف بود. برای این منظور، 435 دانشآموز مدارس متوسطه دوم شهر خواف به صورت تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به سؤالاتی در زمینه بیگانگی از مدرسه پاسخ دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر سه بعد اصلی بیقدرتی، بیهنجاری و انزوای اجتماعی استفاده گردید که پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ این ابعاد به ترتیب 88/0، 96/0 و 97/0 محاسبه شد. از نرمافزارهای SPSS و AMOS برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیگانگی از مدرسه با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنیداری داشتند. همچنین در بررسی رابطه بین ابعاد بیگانگی از مدرسه و عملکرد تحصیلی نتایج حاکی از آن بود که بین دو بعد بیهنجاری و انزوای اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنیداری برقرار بود، با این حال بیقدرتی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری داشت. همچنین دانشآموزان دختر و پسر بیگانگی، بیقدرتی، بیهنجاری و انزوای اجتماعی متفاوتی داشتند، بدین ترتیب که در سه متغیر بیهنجاری، انزوای اجتماعی و بیگانگی، دانشآموزان پسر نمرات بیشتری کسب کردهاند، این در حالی است که دانشآموزان دختر بیقدرتی بیشتری نسبت به دانشآموزان پسر تجربه کردهاند. در نهایت، دانشآموزان پایههای مختلف تحصیلی نمرات متفاوتی در بیگانگی از مدرسه و ابعاد آن کسب کرده بودند. بنابراین نتایج این تحقیق نشان داد که بیگانگی بیشتر از مدرسه، عملکرد تحصیلی دانشآموزان را کاهش خواهد داد.
This aim of this current research was the examination of the relationship between alienation from school and academic performance in Khaf City. For this purpose, Four hundred thirty-five (277 males and 185 females) high school student from Khaf City were randomly selected through a multi-phase cluster sampling method answered questions regarding alienation from school. Data were collected with the questionnaire consisting of three basic dimensions of powerlessness, normlessness and social isolation that reliability using Cronbach alpha coefficient of this dimensions were calculated 0.88, 0.96 and 0.97, respectively. SPSS and AMOS software was used for data analysis. The findings revealed that alienation from school and academic performance had a negative and significant relationship. Also, the results of the relationship between dimensions of alienation from school and academic performance showed that normlessness and social isolation had a negative and significant relationship with academic performance; however, powerlessness had a positive and significant relationship with academic performance. Males and females, also, had different alienation, powerlessness, normlessness and social isolation, thus, male students have had higher scores in the three normlessness, social isolation and alienation, while, female students have experienced more powerlessness. Finally, students of different grads have had different scores in alienation from school and its dimensions. So, the results of this research showed that more alienation from school will reduce student’s academic performance.