پیش بینی سازگاری تحصیلی بر اساس خودپنداره تحصیلی با میانجیگری انسجام خانواده
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسعیده وحدتی 1 , سید محسن حجت خواه 2 , علیرضا رشیدی 3
1 - کارشناس ارشد رشته مشاوره مدرسه دانشگاه رازی
2 - استادیار گروه مشاوره دانشگاه رازی
3 - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه رازی
کلید واژه: انسجام خانواده, کلید واژه ها: خودپنداره تحصیلی, سازگاری تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری انسجام خانواده در رابطه بین خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی انجام گرفته است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در ســال تحصیلی 95-94 بوده است که از این جامعه نمونهای به حجم 600 نفر، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. و از آنها خواسته شد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی و پرسشنامه انسجام خانواده را تکمیل کنند. تحلیل دادهها با محاسبه ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر، با نرم افزار AMOS-18 انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیر مستقیم نیز از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، روابط مستقیم و غیرمستقیم در مدل پیشنهادی معنادار بودند و روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبول برخوردار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که انسجام خانواده بین خودپنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی دارای نقش میانجی میباشد. کلید واژه ها: خودپنداره تحصیلی، انسجام خانواده، سازگاری تحصیلی.
This study aimed to investigate the role of family cohesion mediator in the relationship between academic self-concept in predicting the academic adjustment. The research method was descriptive-correlational. statistical population included all female high school studentsin Tehran in years 2015-2016.From this community sample of 600 people, were selected by multistage cluster sampling and they were asked to complete Academic self-concept questionnaire and Academic adjustment questionnaire, Family cohesion questionnaire. Data analysis of correlation coefficients Path Analysis, AMOS-18, was done. Bootstrap test was used to test the indirect relationships. According to the results, the proposed model of the relationship between these variables had acceptable fitting. Based on findings of this study, we can conclude that family cohesion has a mediating role between academic self-concept with academic adjustment.
_||_