طراحی نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - .دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
کلید واژه: سازنده گرایی _ نرم افزار _ فعالیتهای بیانگر _ حل مسئله,
چکیده مقاله :
این مقاله درباره دیدگاه آموزش به کمک کامپیوتر از دیدگاه سازنده گرایی بحث می کند. هدف آن تولید نرم افزار آموزش ریاضی بر اساس دیدگاه سازنده گرایی بوده و میزان اثربخشی نرم افزار را به صورت نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آمـوزان اسـتان آذربایجـان غربـی در سـال 1384-1383 می باشد. نمونه آماری شامل دو کلاس چهارم دخترانه از مدرسه ابتدایی شهر ارومیـه مـیباشـد . حجـمنمونه برای گروه آزمایش برابر با 43 و برای گروه گواه برابر با 63 نفر می باشد. دانش آموزان در هـر دوگروه همسان گردیده است. در گروه آزمایش از آموزش نرم افزاری اسـتفاده شـده و در گـروه گـواه ازآموزش معمول کلاسی استفاده می گردد. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش پیشرفت تحصـیلیدانش آموزان و همچنین از چک لیست مشاهده برای اندازه گیری میزان پیشرفت فرآیند تدریس استفاده می گردد . نتایج تحلیل آزمون یو نشان می دهد که بین آموزش نرم افزار سازنده گرایی و انجـام فعالیتهـایگروهی (z=-3.265) و همچنین بین آموزش نرم افزار سازنده گرایی و میزان پاسخ دانش آمـوزان بـهسؤالات مراحل بالای حیطه شناختی (z=-2.518) تفاوت معناداری درگروه آزمایش نسبت بـه گـروهگواه وجود دارد. نتایج آزمون تی مشخص می شود که آموزش از طریق نرم افزار سـازنده گرایـی باعـث افـزایشانگیزه (t=2.124) و مهارت حل و طرح مسئله (t=2.124) در فراگیران نسبت به روش تدریس غیـرکامپیوتری می گردد. همچنین پس آزمون در گروه آزمایش و گروه گواه نشان مـی دهـد کـه مقـدار تـیمشاهده شده (136/3) در گروه آزمایش بیشتر از مقدار بحرانـی جـدول (66/2 ) در سـطح آلفـای 1% است . بنابراین فرضیه صفر رد شده و به مفهوم تاثیر آموزشهای کامپیوتری بر ارتقا پیشـرفت تحصـیلیدانش آموزان نسبت به آموزشهای عادی می باشد.
a