بررسی جایگاه مدیریت دانش بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیأت علمی واحد بجنورد
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, اجتماعی شدن, مدیریت, مدیریت دانش, ترکیب, نظریه نوناکا, برونی سازی, درونی سازی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش، نظر به مؤلفه های اصلی نظریه نوناکا: اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی، جایگاه مدیریت دانش در سازمان الف[1] مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن هستیم که بدانیم مدیریت دانش و مؤلفه های آن در سازمان الف از چه جایگاهی برخوردار است و رابطه آن با فرهنگ سازمانی به چه شکل است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران، میانی سازمان الف در سال 78-68 تشکیل می دهند که نمونه ای با حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده از این جامعه انتخاب گردید. این اقدام با نظر به گستره حجم جامعه آماری مدیران که مشتمل بر 55 نفر م یباشند انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مدیریت دانش 62 سؤال و فرهنگ سازمانی 46 سؤال استفاده شده است. برای یقین روایی پرسشنامه مدیریت دانش در نتیجه محاسبه آلفای کرونباخ 9039/ 0و فرهنگ سازمانی 9262/ 0می باشد. تحلیل داده ها نشان داده است که برونی سازی در قلمرو مدیریت دانش در سازمان الف از بالاترین جایگاه برخوردار است. سپس به ترتیب ترکیب، درونیسازی و اجتماعی شدن در مراتب بعدی قرار گرفته اند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده میان فرهنگ سازمانی و اجتماعی شدن، ترکیب و درونی سازی رابطه معناداری وجود دارد ولی میان فرهنگ سازمانی و برونی سازی رابطه معناداری وجود ندارد. پس میتوان گفت که مدیران در سازمان الف بیش از آن که تمایل به درونی کردن دانش و رقابت با یکدیگر داشته باشند تمایل به تشریک و تبادل دانش و تجارب خود با یکدیگر دارند که خرده فرهنگهای سازمانی در سازمان الف بر این مورد بی تأثیر است.
In this research regarding the main indicators of NONAKA thesis: ( socialism, extrovert, combining and introvert) knowledge management position in organization A has been studied. Here, we are trying to recognize the knowledge management position in organization A, and its relationship with organizational culture. The statistical population of this research includes middle managers of organization A in years 1386-87. Thirty managers were selected randomly as a sample. For collecting the information, two questionnaire of knowledge management (consists of 26 questions),and organizational culture (consists of 46 questions)were used. The validity of the knowledge Management questionnaire is gained through the evaluation of the results of the ALPHA-KRONBAKH 0/9039, and organizational culture 0/9262 . The data analysis has shown that extrovert in organization A receives the highest position, then combination, introvert and socialization are in the next steps. The results showed that there is a meaningful relationship between organizational culture and socialism as well as combination and introvert. But there were no meaningful relationship between organizational culture and extrovert. So, we can conclude that managers in organization A are more eager to communicate their knowledge and experiences with others under the effect of micro cultures rather than internalizing their knowledge and competing with others .