آموزش مهارتهای زندگی و تأثیر آن بر بهبود زندگی شرکت کنندگان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان
کلید واژه: تصمیم گیری, مهارتهای اساسی زندگی– خوداگاهی– اجتماعی شدن,
چکیده مقاله :
شناسایی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی (گروه های پیگیر_و خدمات مکاتبه ای) بر بهبود زندگی فراگیران شرکت کننده در نهضت سوادآموزی بعنوان هدف کلی انتخاب گردید بر اساس هدف کلی انتخاب شده این فرض مطرح شد که شرکت در گروه های پیگیر سواد و برنامه خدمات مکاتبه ای سواد بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه مهارتهای اساسی زندگی آنان، مؤثر است. سپس با استفاده از روش علی_مقایسه ای بر روی 1902 نفر گروه های پیگیر ،279 نفر خدمات مکاتبه ای و 5102 نفر کلاسهای تکمیلی و اعمال روش تجزیه و تحلیلt استودنت برای گروه های مستقل و تحلیل واریانس یک راهه نتایج به این قرار اعلام گردید: شرکت در گروه های پیگیر سواد بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه تصمیم گیری همه جانبه، تأثیر سواد بر زندگی اجتماعی، شناخت حقوق شهروندی، بکارگیری مهارتها در فعالیتهای غیر رسمی، عزت نفس مؤثر است اما شرکت در دوره های خدمات مکاتبه ای بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه بکارگیری مهارتها در فعالیتهای غیررسمی، عزت نفس، تصمیم گیری همه جانبه و تأثیر سواد بر زندگی اجتماعی آنان مؤثر نمی باشد ولی در شناخت حقوق شهروندی آنان مؤثر است.
The study of the life skills education impact ( active groups for literacy, and Virtual services) on improving the participants life in educational movement ( NEHZAT SAVADAMOOZ ) is the main concern of this research Here, this hypothesis was posed that participation in active groups for literacy and virtual services has a great impact on participants basic life skills. The research method is scientific-comparative, using T test analysis for independent groups and one-way variance. The statistical population includes1902 people in active groups for literacy, 279 People in virtual services, and 5102 people in complementary classes. The results showed that participation in active groups for literacy has impact on participants full-scale planning, social life, citizenship rights, skill uses in unofficial activities and self-conceit. Whereas, participation in virtual service classes has impact only on the participants recognition of citizenship rights.