رابطه سبک های هویت، بهداشت روانی دوران بلوغ، افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی قم
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسهراب عبدی زرین 1 , علیرضا آقایوسفی 2 , غلامرضا قائدامینی 3 , الهام محمدی 4 , عباس کهالی 5
1 - دانشجوی دکتری مشاوره شغلی- دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
3 - کارشناس ارشد رفاه اجتماعی
4 - دانشجوی کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی– دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
5 - کارشناس روان شناسی عمومی
کلید واژه: افسردگی, سبک های هویت, بهداشت روانی بلوغ, دانشآموزان پسر دبیرستانی, موفقیت تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین سبکهای هویت، بهداشت روانی دوران بلوغ، افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان پسر دبیرستانی قم است. جامعه مورد مطالعه شامل 16813 دانشآموز پسر دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی 87-1386 است و نمونه مورد مطالعه شامل260 دانشآموز میباشد که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون سبکهای هویت برزونسکی(1989)، چک لیست بهداشت روانی کومار و پرسشنامه افسردگی بک (1999) بود. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج در سطح 99/. اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی با موفقیت تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار به دست آمد و از سوی دیگر بین سبک هویت اطلاعاتی با سبک هویت سردرگم، تعهد هویت، مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه منفی و معنادار به دست آمد. هم چنین رابطه موفقیت تحصیلی با مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه منفی و معنادار بود. بین سبک هویت سردرگم با مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. بالاترین میزان تعهد هویت در سبک هویت هنجاری مشاهده شد و جالب آنکه تعهد هویت با مشکلات روانی دوران بلوغ رابطه مثبت و معنادار داشت یعنی دانش آموزانی که میزان تعهد هویت بالاتری داشتند از مشکلات روانی دوران بلوغ بیشتری برخوردار بودند. نتایج به دست آمده در این تحقیق با اکثر تحقیقات صورت گرفته پیشین از جمله تحقیقات برزونسکی همسو است.
The aim of this study was to determine the relationship between identity styles, puberty mental health, depression and education success in high school boys in Qom. All high school boys in Qom were 16813 that of them 260 boys was selected by cluster sampling as subject. Berzonsky’s identity styles inventory (1989), check list of Kumar in mental health and depression Questionnaire of Beck(1999) was used in this study. Pearson correlation was used to analysis of data. The result of this study show that there is a significant direct relationship between informative identity style with education successfully and between informative identity style with normative identity style, confuse identity style, identity commitment, mental problem of puberty and depression was negative significant relationship. And too the relationship between education successfully with mental problem of puberty and depression was negative significant relationship (p<./01). Significant positive relationship was observed between confuse identity style with mental problem of puberty and depression. High level of identity commitment was in normative identity style and relationship between identity commitment with mental problem of puberty was positive, that is the more the score of the subjects is higher in identity commitment the higher his score is on mental problem of puberty. Results of this study was related with pervious studies especially the studies of Berzonsky