بررسی تأثیر سرمایه فکری بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر نقش میانجی مدیریتدانش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهدی زیرک 1 , محمد سلطانی 2 , سیامک کردستانی 3 , الهه احمدیان 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربتحیدریه،گروه علومتربیتی، تربتحیدریه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد،گروه مدیریت، مشهد، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد،گروه مدیریت، مشهد، ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت تصمیمگیری و خطمشیگذاری دانشگاه آزاد کرمان
کلید واژه: سرمایهفکری, سرمایهاجتماعی, مدیریتدانش, مدل معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر سرمایه فکری بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر نقش میانجی مدیریت دانش در مدیران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران مقطع ابتدایی به تعداد 100 نفر بود. از این تعداد به عنوان نمونه 80 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بودند. یافته ها نشان دادند؛ بین سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. سرمایه فکری تأثیر مثبتی بر مدیریت دانش دارد. سرمایه اجتماعی تأثیر مثبتی بر مدیریت دانش دارد. نقش مدیریت دانش به حدی قوی نیست که به عنوان یک متغیر میانجی عمل کند
The present study aimed to assess the impact on social capital, intellectual capital, knowledge management, with emphasis on the role of mediator in management is done. The aim of the present study, the applicability of the method of data collection, descriptive and correlational and is based on the structural equation model. A survey was carried out among 100 elementary school principals. As an example of this number, 80 were selected using simple random sampling. This tool consists of three questionnaires were intellectual capital and social capital and knowledge management. Results showed that, between intellectual capital and social capital there is a significant relationship. Positive impact on knowledge management and intellectual capital. Social capital has a positive impact on knowledge management. The role of knowledge management is not strong enough to act as a mediator