طراحی و روانسنجی پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار به اشتراکگذاری دانش در دانشگاها
محورهای موضوعی : علوم تربیتینگین جباری 1 , مهرداد مدهوشی 2 , وحید فلاح فلاح 3
1 - دکترای مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
2 - دکترای مدیریت، استاد دانشگاه مازندران
3 - دکترای برنامه ریزی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری
کلید واژه: تحلیل عاملی اکتشافی, دانشگاه, به اشتراکگذاری دانش, اعضای هیات علمی, تحلیل عاملی تاییدی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین ویژگیهای روان سنجی پرسشنامهای متناسب با معیارهای فرهنگی جامعه ایرانی جهت بررسی عوامل موثر بر رفتار به اشتراک گذاری دانش در دانشگاهها انجام شده است. روش بررسی: مطالعهی حاضر یک پژوهش روش شناختی است که در 3 مرحله انجام گرفت. در مرحله اول پژوهشگران با استفاده از روش کیفی با نظریهی زمینهای[1] به شناسایی و تبیین عوامل به اشتراکگذاری دانش در دانشگاهها پرداختند و چارچوبی را برای ادراک آن تنظیم و تدوین نماید[2]. در مرحله دوم، عبارات پرسشنامه، بر اساس مصاحبههای بدون ساختار با اعضای هیات علمی دانشگاهها و استقرا از گروه متخصصین، تدوین گردید. سپس در مرحله سوم، ویژگیهای روانشناختی پرسشنامه با بهرهگیری از روائی صوری، روائی محتوا، روائی سازه ،همسانی درونی و ثبات، مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله ی اخیر 92 عضو هیات علمی دانشگاه به صورت نمونهگیری سهمیهای از دانشگاه آزاد، دانشگاه جامع گلستان و دانشگاه پزشگی گرگان انتخاب شده، در مطالعه شرکت کردند. یافتهها و نتایج :نتایج تحلیلها، استفاده از 20 گویه طراحی شده را حمایت میکند. این فرم کوتاه مقیاس عوامل بهاشتراکگذاری دانش در نمونه اعضای هیات علمی ایرانی از ساختار عاملی مطلوب و روشنی برخوردار است .
The present study aims to develop a questionnaire and determine its psychometric characteristics in accordance with cultural norms in Iranian society. The questionnaire is intended to measure factors affecting sharing knowledge in universities. The study is carried out in three stages. Initially, the factors are identified using a qualitative method based on a grounded theory. They are put into a framework. Then, items in the questionnaire were formulated based on interviews with faculty members. Finally, psychometric characteristics of the questionnaire, i.e. validity, and reliability, were investigated. A sample of 90 faculty members participates in the study. The results, based on confirmatory factor analysis, support 20 items related to factors affecting sharing knowledge in universities.