شناسایی مولفههای موجود در مدل اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب به خارج از کشور
محورهای موضوعی : علوم تربیتیرضا کچوییان جوادی 1 , بدری شاطالبی حسین آبادی 2 , محمدعلی نادی خوراسگانی 3
1 - دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)
کلید واژه: مدل اعزام معلمان, کشورهای منتخب,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر مطالعهای کیفی و بنیادی است که با استفاده از روش تحقیق زمینهای و تکنیک تحلیل محتوی با هدف شناسایی مولفههای موجود در مدل اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب به خارج از کشور انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کشورهای دنیا که دارای سیستم اعزام معلم به خارج ازکشور بودند. روش نمونهگیری تحقیق حاضر نمونهگیری هدفمند بود. به این صورت که علاوه بر ایران از بین کلیه کشورهای دنیا، 12 کشوری (امریکا، فرانسه، المان، کانادا، انگلستان، روسیه، استرالیا، ژاپن، چین، کره جنوبی و مالزی) که از لحاظ شاخصهای آموزشی و پرورشی در زمره کشورهای پیشرفته محسوب میشدند و فرایند اعزام معلم به خارج ازکشور را داشتند به عنوان کشورهای منتخب انتخاب شدند و مطالعات مورد نظر بر روی آنها انجام شد. سپس مولفههای مدل اعزام معلمان ایران به خارج و مدل اعزام معلمان به خارج در کشورهای منتخب شناسایی شدند و بر اساس آنها با استفاده از روش دلفی موافهها اصلاح و نهایی شدند مولفههای مدل نهایی عبارت بودند از داشتن حکم رسمی، حداقل 3 سال تجربه، داشتن حداقل لیسانس، موفقیت در آزمون ورودی، تسلط به اینترنت، گزینش و حراست، نمره ارزشیابی قابل قبول در3 سال اخر تدریس و سلامت روانی.
Dispatching teacher to abroad is one of the fundamental mehod of cultural, social, educational, management and specifiec exchang .which is done between different countery of the word in order to deliver the justice education to all students of iran and out of iran.so, the aim of the current qualitative and fundamental study which employs content analysis method was to identify the existed component of Iran and selected countries teacher dispatch model to abroad. All world countries which have the dispatch model were among the statistical population of the study. Beside Iran, 12 countries (United States of America, France, Germany, Canada, England, Russia, Australia, Japan, China, South Korea, and Malaysia) which had the best ranking in education and instruction on the view of authentic scientific sources were selected as the sample of the study. Then component of Iran and selected countries teacher dispatch model to abroad be identified. In the next step, content analyses were applied to extract the final components which were 29 components.