اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیآذر پروانه 1 , آراس رسولی 2 , علیرضا رشیدی 3 , محسن گل محمدیان 4 , فاطمه رستمی نظیر 5
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مشاوره،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران
3 - گروه مشاوره، دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران.
4 - گروه مشاوره، ،رازی،کرمانشاه،ایران.
5 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران
کلید واژه: بهزیستی روان شناختی, واژه های کلیدی: امید درمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان دختر انجام شد. پژوهش، نیمه تجربی ، از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلانغرب که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام این پژوهش، نمونه ای به حجم 30 دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. بدین صورت که ابتدا از بین کل دبیرستان های سطح شهر، به طور تصادفی سه مدرسه انتخاب، و از هر مدرسه روی دو کلاس پایه دوم، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اجرا گردید، سپس تعداد 30 نفر از جامعه فوق، که نمره پایین تر از نقطه برش در این آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند. گروه آزمایشی روش امید درمانی را طی 8 جلسه 90 دقیقه ای ، (هر هفته یک جلسه) دریافت کرد. پس از اتمام جلسات مجددا آزمون بهزیستی روانشناختی روی دو گروه انجام گردید. نتایج نشان داد که امید درمانی در افزایش بهزیستی روانشناختی دانش آموزان موثر بوده است.
The aim of this study is to determine the effectiveness of group training based on hope therapy on psychological well-being in female students. This study was semi-experimental, pretest and post-test design with control group. The study population consisted of all high school female students in second grade II Gilan-e Gharb city public schools were enrolled in the academic year 95-94.To carry out this study, 30 students were selected by cluster random sampling method. That is, of all the high schools in the city, accidentally three selected schools and from every school, on two bases of the second, Psychological well-being questionnaire was implemented. Then, 30 of the population, who earned lower scores on this test were selected. Of these 15 patients for the experimental group and 15 for the control group were assigned randomly.The experimental group received 8 session hope therapy (one session per week). After the sessions posttest was done for both groups. the results showed that hope therapy is effective in increasing students' psychological welfare.
_||_