رابطه مؤلفههای هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکتر پری ناز بنی سی 1 , علیرضا ملک شاهی 2
1 - استادیار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: هوش سازمانی, سازمان یادگیرنده, مدیران دانشگاه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با عنوان رابطه ی مؤلفه های هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته در یک نمونه 30 تایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه سازمان یادگیرنده 899% و هوش سازمانی 968% اندازه گیری شد. جامعه ی آماری آن شامل 470 نفر که به صورت تصادفی مرحله ای 124 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تک تک مؤلفه های هوش سازمانی (بینش اشتراک، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، جرأت و شهامت، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد) با سازمان یادگیرنده رابطه معنی داری وجود دارد.
The present study investigates the relationship between organizational intelligence factors and learning organization in Islamic Azad University, Rudhen Branch. It is a descriptive-survey research. Researcher-made questionnaires, with a reliability of 0.98 and 0.96, were used to gather data. The statistical population included 470 from which 124 were randomly assigned to the experimental group. The data gathered were analyzed using both descriptive and inferential statistics. The results showed that each feature of organizational intelligence (strategic vision , shared fate, tendency for change , union and mutual agreement , enthusiasm, knowledge application, and function pressure) has a significant relationship with learning organization.