بررسی اثر اجرای برنامه درسی با بهرهگیری از قصه گویی و نمایش (خلاق) بر خلاقیت و یادگیری دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمنیژه ذکریایی 1 , دکتر مریم سیف نراقی 2 , آقای دکتر علی شریعتمداری 3 , دکتر عزت اله نادری 4
1 - دانش آموخته دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
2 - d
3 - d
4 - d
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، تحت عنوان بررسی اثر اجرای برنامه درسی با بهرهگیری از قصهگویی و نمایش (خلاق) بر خلاقیت و یادگیری دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران اهداف زیر را دنبال میکند. بررسی تأثیر اجرای برنامههای درسی با بهرهگیری از قصهگویی و نمایش (خلاق) بر خلاقیت دانشآموزان دوره ابتدایی و ارائه پیشنهادهای مناسب به مسئولان و دستاندرکاران آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی بر اساس یافتههای حاصل از تحقیق، روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران، در سال تحصیلی 87-86 است. نمونه آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی مدرسه شهدای شهرک چشمه میباشند، که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تک مرحلهای به تعداد (63 نفر) انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق، از طریق اجرای فرم (A) تصویری آزمون خلاقیت تورنس[1] جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t-test) مستقل صورت گرفته است.
In this research the effect of using story – telling and creative – drama on the creativity of girl students at fourth – grade primary school is studied and other purpose is to give suggestions to the managers and specialists of education. Semi- experimental method with the control group and pretest – post test is used. Statistical population of the study were girl student at fourth – grade primary school in 5 area of Tehran city in 86-87 school year, who were 4153. The sample of research was fourth – grade girl students at “Shohada school” in Cheshmeh city – town, who were 63. 32 of them were experimental group, and 31 were observed group. Information collecting instrument was Torrance creativity Test (form A). For comparing the scores of both group, T. Test is used, pre-test and post-test. Findings show that using story – telling and creative - drama in curriculum had some effects on the creativity of primary – school’s students