تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکتر رمضان حسن زاده 1 , محمد حسین اسدی 2
1 - دکترای تخصصی روانشناسی،دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ساری.
2 - کارشناس امورآموزش ـ مرکز آموزش عالی فنی امام محمد باقر (ع) شهرستان ساری
کلید واژه: آموزش, دانشجویان, سواد اطلاعاتی, عملکرد تحصیلی, نیازهای اطلاعاتی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آموزش سـواد اطلاعـاتی بـر عملکـرد تحـصیلی دانشجویان است سواد اطلاعاتی قابلیتی است که فـرد را در دسـترس مفیـد و مـؤثر بـه اطلاعات، ارزیابی انتقادی آن و استفاده دقیق و خلاق از اطلاعات بدست آمده بـه منظـور رفع نیازهای اطلاعاتی خویش توانمند می سازد. روش: این تحقیق از نوع شبه آزمایشی است. در این تحقیق از طرح پیش آزمـون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه آماری شـامل40 نفـر از دانـشجویان مرکـزآموزش عالی فنی امام محمد باقر (ع) شهرستان ساری است که به گونه تصادفی انتخاب و به طور تصادفی20 نفر در گروه اول (آزمـایش) و 20نفـر در گـروه دوم (کنتـرل) قـرارگرفتند. در تجزیه و تحلیل توصیفی، از ماتریس یا جدول داده ها استفاده شـده اسـت و در تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها، از آزمون t، استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین عملکـرد تحـصیلی دو گـروه آزمایـشی وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد. بین توانایی های تشخیص و تعیین نیاز اطلاعـاتی در دوگــروه آزمــایش و کنتــرل از نظــر آمــاری تفــاوت معنــی داری وجــود دارد. بــین ایجــاد توانمندیهای جایابی و دسترسی به اطلاعات در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر آمـاری تفاوت معنی داری وجود دارد. بین ایجاد توانمندی های مربوط به استفاده مؤثر و مسئولانه از اطلاعات در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر آمـاری تفـاوت معنـی داری وجـود دارد. نحوه استفاده از منابع اطلاعاتی در کتابخانـه هـا در دو گـروه آزمـایش و کنتـرل از نظـرآماری تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده و تأیید فرضیه ها میتوان به این مهم دست یافـت کـه برگزاری دوره های سواد اطلاعاتی در استفاده بهینه و مناسـب اطلاعـات بـه دانـشجویان کمک می کند .
The purpose of the research is to study the impact of informational literacy on Students educational function. Informational literacy is a kind of capability that makes the information easily in hand. So, one can use it effectively and creatively as a critical evaluation for meeting his/her informational needs. The method of the research is test-like. pre and post test method along with control group has been used here. The statistical sampling includes 40 students of Sari Imam Mohammad Bagger technical higher education center. The first 20 students were randomly selected as the test group and the second 20 were randomly selected as control group. In descriptive analysis Matrix and data table were used. And in deductive analysis T test was used. The results showed a great difference between the function of the two groups. Statistically, there is a distinctive difference between the two groups in recognizing and identifying the informational needs, their abilities in placing and getting information, responsible use of information and their methods of using information in libraries. Regarding the results and confirming the hypothesis, we can conclude that holding informational literacy classes can effectively help students to use the information suitably and in the best form.