ارزشیابی نقش الگوهای یادگیری مبتنی بر فاوا در تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره ابتدایی پایه چهارم منطقه 2 شهر تهران از دیدگاه مدیران آموزشی و معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان
کلید واژه: الگوهای یادگیری , فاوا , یادگیری اکتشافی مجازی , تفکر خلاق,
چکیده مقاله :
هدف : ارزشیابی نقش الگوهای یادگیری مبتنی بر فاوا در تفکر خلاق دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی منطقه 2 شهر تهران از دیدگاه مدیران آموزشی و معلمان " می باشد . روش : این پژوهش از نظر هدف ، از نوع تحقیقات کاربردی اجرای آن با بهره گیری از روش زمینه ای می باشد . جامعه آماری شامل مدیران آموزشی و معلمان دوره ابتدایی پایه چهارم دخترانه منطقه 2 تهران بوده که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برای مدیران آموزشی 30 نفر و برای معلمان 60 نفرکه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند . ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسش نامه محقق ساخته ای است که دارای 50 سؤال ترکیبی فاوا و تفکر خلاق در 4 بعد آن می باشد . روایی صوری و محتوایی آن به تأیید متخصصان امر رسیده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 98/0 است . جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش در حیطه آمار توصیفی از ( فراوانی و نمودار ) و برای تحلیل داده ها ، در حیطه آمار استنباطی با توجه به پیش فرض غیر نرمال برای توزیع داده ها و اینکه مقیاس اندازه گیری اسمی می باشد از آزمون خی دو استفاده شده است . یافته هاو نتایج نشان داد ، ارزشیابی نقش الگوهای یادگیری مبتنی بر فاوا در تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران از دیدگاه مدیران آموزشی و معلمان در دو بعد انعطاف پذیری و بسط متفاوت و در دو بعد سیالی و ابتکار یکسان می باشد .
Objective: To evaluate the role of learning patterns based on ICT in the creative thinking of female students of the fourth grade of elementary school in district 2 of Tehran from the point of view of educational managers and teachers. Method: In terms of purpose, this research is of the type of applied research, its implementation using the contextual method. The statistical population consisted of educational administrators and teachers of the fourth grade elementary school for girls in the 2nd district of Tehran, and the sample size was 30 for educational administrators and 60 for teachers using the Karjesi and Morgan table, which were selected by stratified random sampling. The tool for collecting information is a researcher-made questionnaire that has 50 combined questions of ICT and creative thinking in its 4 dimensions. Its face and content validity has been confirmed by experts and its reliability is 0.98 using Cronbach's alpha. In order to answer the research questions in the field of descriptive statistics (frequency and graph) and to analyze the data, in the field of inferential statistics, considering the assumption of non-normal distribution of data and that the measurement scale is nominal, Chi-square test was used. The findings and results showed that the evaluation of the role of learning models based on ICT in the creative thinking of elementary school girls in Tehran from the perspective of educational managers and teachers is different in two dimensions of flexibility and expansion and the same in two dimensions of fluidity and innovation.