مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری درس روانشناسی صنعتی-سازمانی در میان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. S.a.hosseini@alzahra.ac.ir
کلید واژه: سخنرانی, روشهای تدریس, روانشناسی صنعتی-سازمانی, محاکم قضایی, روش محاکم قضایی,
چکیده مقاله :
مقدمه: امروزه روشهای متعددی در امر یادگیری وجود دارد. اینکه چه روشی را برای چه درسی و چه موقع به کار برده شود، به انتخاب مدرس و توانایی وی در اجرای آن بستگی دارد. مطالعه حاضر به مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی صنعتی-سازمانی پرداخت. روش: در پژوهش حاضر از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه غیرتصادفی استفاده شد. روش تدریس (محاکم قضایی و سخنرانی) به عنوان متغیر مستقل و یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی به عنوان متغیر وابسته مورد مطالعه قرار گرفتند. جامعه آماری دانشجویان رشته روانشناسی بودند که از بین آنها تعداد 64 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتهها: بین عملکرد گروههای پژوهش تفاوت معناداری وجود داشت (۰۰۱/۰>P). با توجه به به مقدار میانگین یادگیری به روش تدریس محاکم قضایی میتوان ادعا نمود روش تدریس محاکم قضایی در مقایسه با روش تدریس سخنرانی اثربخشی بیشتری بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی داشت. همچنین بررسی انداره اثر اتا نشان داد ۵/۲۶ ٪ از واریانس متغیر وابسته (یادگیری درس روانشناسی صنعتی) توسط متغیر مستقل (روش تدریس) تبیین شد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش مشخص کرد که تدریس به شیوه محاکم قضایى بیشتر از روش سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی صنعتی-سازمانی مؤثر است.
Introduction: Today, there are many teaching methods. The question of which method is used for which lesson and at what time depends on the teacher's choice and his or her ability to implement it. In this study, we compared the effectiveness of the teaching method of jurisprudential inquiry and lectures on the learning of industrial-organizational psychology students.Materials and Methods: In the current study, a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design, including two non-randomized groups, was used. The teaching method (jurisprudential inquiry and speeches) was studied as the independent variable, whilst the students' learning in the industrial-organizational psychology course was studied as the dependent variable. The population included all industrial psychology students, 64 of whom were selected using the convenience sampling method.Results: The results showed a significant difference between the performance of research groups (P> 0.001). Therefore, according to the mean scores of learning by the teaching method of jurisprudential inquiry, it can be claimed that the method of jurisprudential teaching was more effective in improving the learning of students in the course of industrial psychology than the lectures. Also, the analysis of Eta Squared shows that 26.5% of the variance of the dependent variable (learning industrial psychology course) is explained by the independent variable (teaching method).
_||_