ارتباط بین هویت مذهبی و عوامل نسبیت با میزان اعتماد به نفس دانشجویان رشته زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیغلامرضا کاظمی 1 , قاسم مدرسی 2 , سید جمال عطاری 3
1 - گروه ادبیات فارسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
3 - دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کلید واژه: هویت مذهبی, اعتماد به نفس, عوامل نسبیت, یادگیرندگان زبان انگلیسی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به بررسی رابطه بین هویت مذهبی و عوامل نسبیت با میزان اعتماد به نفس در بین دانشجویان رشته زبان انگلیسی پرداخته شد. پژوهش حاضر از روش تحقیق آمیخته غیر همزمان و ترتیبی بهره جست که وزن اصلی یه دادههای کمی اختصاص یافت. جامعه آماری بخش کیفی شامل 45 دانشجوی رشته زبان انگلیسی و 20 نفر کارشناس رشته روانشناسی و آموزش زبان از دانشگاههای مختلف ایران بر اساس اشباع داده میباشد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. نتایج کیفی این پژوهش پس از مشخص کردن پایایی درونموضوعیِ، 14 کد مشترک بدست داد. جامعه آماری بخش کمی شامل 163 دانشجوی رشتة زبان انگلیسی از براساس نمونهگیری دردسترس میباشد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته هویت مذهبی، پرسشنامه عوامل نسبیت و پرسشنامه اعتماد به نفس است. برای طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه هویت ملی از بررسی عامل و مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 20 استفاده شد. با استفاده از کرانباخ آلفا، ضریب پایایی 82/0برای کل گویه ها شامل34 گویه مشخص گردید. پرسشنامۀ نهایی شامل چهار مولفه به نامهای هویت مذهبیِ ایدهال، هویت مذهبیِ واقعی، هویت مذهبیِ باید و هویت مذهبیِ ترس میباشد. سپس، نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین هویت مذهبی و عوامل نسبیت با میزان اعتماد به نفس آنها رابطه مثبتِ زیادی وجود دارد. ارزشهای مذهبی کمک میکنند یادگیرنده در مواجهه با ناکامی، بیشتر تلاشکند و موفقیتهای اندک منجر به افزایش اعتماد به نفس گردد.
The present study aimed at examining the association of religious identity and attribution factors with self-esteem for English language learners. The study adopted a quantitatively dominant sequential mixed-methods research. A sample of 45 students majoring in English language and a pool of 20 experts in psychology and language from different Universities participated in the qualitative phase of the study based on data saturation method. The data collection procedure in the qualitative methods included semi-structured interview method. The qualitative phase of the study, after determining the inter-rater reliability of the data yielded 14 common codes. Moreover, a sample of 163 students majoring in English language from different Universities participated in the quantitative phase of the study based on availability sampling. The data were collected by means of the newly-developed religious identity questionnaire, attribution questionnaire, and self-esteem questionnaire. To develop and validate the questionnaire of religious identity, the researchers employed Factor Analysis and Structural Equation Modelling by means of SPSS Version 22 and Amos 20. Cronbach Alpha estimated the internal consistency of the whole items including 34 items as 0.82. The validated questionnaire composed of four factors including Ideal Religious Identity, Real Religious Identity, Ought to Religious Identity and Feared Religious Identity. Following this, the results of Pearson Correlation Coefficient confirmed that the relationship between religious identity and attributions with self-esteem was significantly positive and large for EFL learners. Religious values act as assistance for learners to exert more effort in the face of possible failure and indeed, small success increases self-esteem.
_||_