ارتباط بین هویت مذهبی و عوامل نسبیت با میزان اعتماد به نفس دانشجویان رشته زبان انگلیسی
الموضوعات :غلامرضا کاظمی 1 , قاسم مدرسی 2 , سید جمال عطاری 3
1 - گروه ادبیات فارسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
3 - دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: هویت مذهبی, اعتماد به نفس, عوامل نسبیت, یادگیرندگان زبان انگلیسی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به بررسی رابطه بین هویت مذهبی و عوامل نسبیت با میزان اعتماد به نفس در بین دانشجویان رشته زبان انگلیسی پرداخته شد. پژوهش حاضر از روش تحقیق آمیخته غیر همزمان و ترتیبی بهره جست که وزن اصلی یه دادههای کمی اختصاص یافت. جامعه آماری بخش کیفی شامل 45 دانشجوی رشته زبان انگلیسی و 20 نفر کارشناس رشته روانشناسی و آموزش زبان از دانشگاههای مختلف ایران بر اساس اشباع داده میباشد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. نتایج کیفی این پژوهش پس از مشخص کردن پایایی درونموضوعیِ، 14 کد مشترک بدست داد. جامعه آماری بخش کمی شامل 163 دانشجوی رشتة زبان انگلیسی از براساس نمونهگیری دردسترس میباشد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته هویت مذهبی، پرسشنامه عوامل نسبیت و پرسشنامه اعتماد به نفس است. برای طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه هویت ملی از بررسی عامل و مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 20 استفاده شد. با استفاده از کرانباخ آلفا، ضریب پایایی 82/0برای کل گویه ها شامل34 گویه مشخص گردید. پرسشنامۀ نهایی شامل چهار مولفه به نامهای هویت مذهبیِ ایدهال، هویت مذهبیِ واقعی، هویت مذهبیِ باید و هویت مذهبیِ ترس میباشد. سپس، نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین هویت مذهبی و عوامل نسبیت با میزان اعتماد به نفس آنها رابطه مثبتِ زیادی وجود دارد. ارزشهای مذهبی کمک میکنند یادگیرنده در مواجهه با ناکامی، بیشتر تلاشکند و موفقیتهای اندک منجر به افزایش اعتماد به نفس گردد.
_||_