شناسایی الگوی مطلوب نظارت بر پایاننامهها مطالعهی موردی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیام البنین همتی پور 1 , محمد قهرمانی 2 , مرتضی رضایی زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
کلید واژه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی, نظارت بر پایان نامهها, وظایف استاد راهنما,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در صدد است با رویکرد کیفی به شناسایی الگوی مطلوب نظارت بر پایاننامهها بپردازد. دادههای مورد نظر، پس از مصاحبه با تعداد 11نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه سازمان یافته، به اشباع نظری دست یافت. سپس مرحله تحلیل دادهها، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی جهت شناسایی الگوی مطلوب نظارت بر پایاننامهها صورت پذیرفت. اعتباریابی فرایند و یافتههای تحقیق از طریق راهبردهای مقایسه مداوم، مشارکت اعضاء، مرورهمتا، توضیح شیوههای یادداشتبرداری و انجامگزارش انجام شد. نتایج حاصله نشان میدهد که الگوی مطلوب نظارت بر پایاننامهها متشکل از مقولههای کلی، فردی (استاد راهنما) و سازمانی است. همچنین مقوله فردی، دارای مقولههای اصلی ساختاری و حمایتی و مقوله سازمانی نیز دارای مقولههای اصلی برنامهریزی و یادگیری میباشد. ضرورت اهتمام به گویههای مستخرج از مقوله کلی فردی و سازمانی جهت بهبود فرایند نظارت بر پایاننامه ها توصیه میشود.
The present study intends to identify the desired pattern of dissertation supervision with a qualitative approach. The data were theoretically saturated after interviewing 11 faculty members of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of Shahid Beheshti University through purposive sampling and semi-organized interviews. Then, the data analysis stage was performed in three stages of open and axial and selective coding to identify the desired pattern of dissertation supervision. Validation of the research process and findings was done through continuous comparison strategies, member participation, peer review, explanation of note-taking methods, and reporting. The results show that the optimal model of dissertation supervision consists of general, individual (supervisor) and organizational categories. Also, the individual category has the main structural and supportive categories and the organizational category also has the main planning and learning categories. It is recommended to pay attention to the items extracted from the general individual and organizational category to improve the dissertation monitoring process
_||_