شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های برون سپاری در آموزش و پرورش استان لرستان (با رویکرد آمیخته متوالی)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیپرستو گودرزی 1 , ناصر جواهری زاده 2 , حسین مهرداد 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
کلید واژه: برون سپاری, منابع انسانی, آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و الویت بندی مولفه های برون سپاری در آموزش و پرورش استان لرستان بود. روش پژوهش، با رویکرد آمیخته متوالی (کیفی- کمی) بود، که در بخش کیفی از روش تحلیل مضامین و در بخش کمی از روش توصیفی و پیمایشی استفاده شد. روش نمونه گیری، در بخش کیفی طبقه ای هدفمند و در بخش کمی به منظور ایجاد شرایط یکسان جامعه آماری جهت قرار گرفتن در نمونه، تصادفی ساده بود. جامعه آماری 152 نفر (اساتید دانشگاهی دارای تالیف در حوزه برون سپاری، کارشناسان ستادی، مدیران هنرستان هایی که مهارت دانش آموزان را برون سپاری نموده اند و مدیران مدارس غیردولتی) بود، در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند تا اشباع نظری داده ها، با 14 نفر از خبرگان (اساتید دانشگاه) ادامه یافت. در بخش کمی نیز گرد آوری داده ها به کمک پرسشنامه برون سپاری (ضریب پایایی 78/0) بصورت تمام شمار و به دلیل اپیدمی بیماری کرونا بصورت مجازی انجام شد. پس از چندین بار بازبینی و تحلیل داده های گرد آوری شده از طریق مصاحبه، مضمون فراگیر، 38 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان دهنده شامل: امور مالی، آموزش، اماکن و تجهیزات، منابع انسانی و فرایند های داخلی، بر اساس آزمون فریدمن اولویت بندی شد. نتیجه این که برون سپاری، ضمن تامین اماکن و تجهیزات مورد نیاز آموزشی و تامین نیازهای پشتیبانی و فناورانه، درجذب نیروهای متخصص و ایجاد زمینه های کارآفرینی موثربوده و می تواند سبب کاهش هزینه ها در آموزش و پرورش استان لرستان گردد.
The purpose of this study was to identify and prioritize the components of outsourcing in education in Lorestan province. The research method was a consecutive (qualitative-quantitative) mixed approach. The research approach was one of combined type under which in qualitative part theme analysis method and in quantitative part descriptive survey method was applied. The sampling method was simple random in the qualitative stratified part and in the quantitative part in order to create the same conditions for the statistical population to be included in the sample. Statistical society had the number of 152 persons (University professors have authored in the field of outsourcing, staff experts, principals of vocational schools that have outsourced students' skills, and principals of non-governmental schools) and in qualitative part semi- structured interview to theoretically saturation of the dates was continued with 14 Experts (University Professors). Also in quantitative part data collection was done in whole numbers with the help of outsourcing questionnaire and due to the coronavirus epidemic was done virtually (final coefficient of 78%). 38 basic components and 5 structuring components were prioritized after several reviews and analysis of the collected data through interview, inclusive theme, respectively: financial department, education, equipment’s, human resources and internal processes identification based on Friedman test. The result is that outsourcing, while providing the required educational facilities and equipment and providing support and technological needs, has been effective in attracting specialized personnel and creating entrepreneurial fields and can reduce costs in education in Lorestan province.
_||_