بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسمانه کرمی 1 , ترانه عنایتی 2 , کیومرث نیازآذری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران.
کلید واژه: نظام آموزش و پرورش, الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت, کلمات کلیدی: توسعه پایدار, وضع موجود و مطلوب,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بود. این پژوهش از نوع پیمایشی، مبتنی بر روشهای تحلیل شکاف و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 10 نفر از متخصصان نظام آموزش و پرورش بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 440 نفر و حجم نمونه 205 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون و تی همبسته انجام گرفت. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد عوامل موثر بر توسعه پایدار در نظام آموزش و پرورش با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت شامل 6 بعد و 45 مولفه بود. در بخش کمی، بررسی اختلاف وضعیت موجود و مطلوب در شش متغیر اصلی (فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، روش های آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، معنادار و زیاد بوده است. بعد فرهنگی، زیست محیطی و سند تحول بنیادین در مقایسه با دیگر ابعاد از وضعیت بهتری برخوردار بودند. بنابراین برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب توسعه پایدار لازم است نظام آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای نسبت به آموزش مسائل اجتماعی، اقتصادی و روش های آموزشی موثر بر توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت داشته باشد.
This study aimed to investigate the current and favorable situation of the education system in sustainable development with the approach of the Islamic-Iranian model of progress. The statistical population in the qualitative section included ten specialists in the education system who were purposefully selected by a series of snowballs. In a small part, the managers, responsible experts, and experts of the General Department of Education of Tehran were 440 people, and the sample size according to Cochran's formula was 205 people. Sampling was done by stratified random sampling according to the organizational position. The data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. Data analysis was performed using Wilcoxon and correlated t-test. The qualitative part of the study showed that the factors affecting sustainable development in the education system with the Islamic-Iranian model of progress included six dimensions and 45 components. In the quantitative part, the study of the difference between the current and favorable situation in the six main variables (cultural, social, environmental, economic, educational methods, and the document of fundamental change in education) has been significant and numerous. The cultural dimension, the environment, and the document of fundamental change were in a better position than other dimensions. Therefore, in order to move from the current situation to the desired situation of sustainable development, the education system must pay special attention to teaching social, economic, and educational methods affecting sustainable development with the Islamic-Iranian model approach.
_||_