مدلیابی رابطه تعادل عاطفی، هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی: نقش واسطهگری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد اسماعیل زاده 1 , صادق نصری 2 , ابوطالب سعادتی شامیر 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) s.nasri@sru.ac.ir
3 - استادیار، گروه مشاوره واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: هوش اجتماعی, انتظار پیامد, کلید واژه ها: تعادل عاطفی, اضطراب سخنرانی, برانگیختگی هیجانی,
چکیده مقاله :
مقدمه: اضطراب سخنرانی از عوامل مختلفی نشأت میگیرد، دو عامل مهم در این زمینه تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با واسطه-گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی میتواند باشد. بنابراین این تحقیق با هدف مدل یابی رابطه تعادل عاطفی، هوش اجتماعی و اضطراب سخنرانی با واسطهگری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش: این پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمان در سالتحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای 740 نفر انتخاب شدند و به مقیاسهای اضطراب سخنرانی ﭘﺎل (1996)، تـعادل عـاطفی برادبورن (١٩٦٩)، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، انتظار پیامد بنز و ویتون (1997) و برانگیختگی هیجانی گروس و جان (2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد مدل تبیین تعادل عاطفی، هوش اجتماعی و اضطراب سخنرانی با میانجی گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برازش قابل قبولی برخوردار است. تعادل عاطفی و هوش اجتماعی بر اضطراب سخنرانی، انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی اثر مستقیم دارند. انتظار پیامد در رابطه بین تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی نقش واسطهای ایفا میکند. همچنین برانگیختگی هیجانی در رابطه بین تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی نقش واسطهای ایفا میکند.نتیجهگیری: طبق نتایج بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد اضطرلب سخنرانی دانشجویان که یکی از شایع ترین اضطراب های اجتماعی در بین دانشجویان می باشد
AbstractIntroduction: Speech anxiety originates from various factors. Two important factors in this field can be emotional balance, social intelligence mediated expectation of outcome and emotional arousal. Therefore, the aim of this study was to model the relationship between emotional balance, social intelligence and speech anxiety through the mediation of outcome expectation and emotional arousal in Farhangian University student teachers. Methods: This was a correlational study of structural equations. The statistical population of the study included all student teachers of Farhangian University of Kerman province in the academic year 1399-1400. 740 people were selected by cluster sampling method and used the scales of speech anxiety Pal (1996), emotional balance Bradborn (1969), social intelligence Silvera at all (2001), outcome expectation Betz & E (1997) and emotional arousal Gross & Jaun (2003). They replied. Pearson correlation test and path analysis were used to analyze the data. Results: The results showed that the model of explaining emotional balance, social intelligence and speech anxiety through mediation of outcome expectation and emotional arousal in Farhangian University student teachers has an acceptable fit. Emotional balance and social intelligence have a direct effect on speech anxiety, outcome expectation, and emotional arousal. Expectation of outcome plays a mediating role in the relationship between emotional balance and social intelligence with speech anxiety. Emotional arousal also mediates the relationship between emotional balance and social intelligence with speech anxiety. Conclusion: According to the results, it can be concluded that students' speech anxiety, which is one of the most common social anxietie
_||_