تحلیل تطبیقی روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسمیه فلاح تفتی 1 , رضا جعفری هرندی 2 , مینا سادات طباطبایی 3
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی،میمه، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
3 - استادیار گروه فلسفه، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران
کلید واژه: دوره ابتدایی, روشهای تدریس, برنامه درسی هنر, تحلیل تطبیقی, روشهای ارزشیابی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تطبیقی روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران، برزیل، یونان و کره جنوبی انجام شد. روش پژوهش تطبیقی کیفی و انتخاب کشورها هدفمند بود. دادهها از طریق اسناد بالادستی و مدارک ملی آموزش و پرورش، گزارشهای پژوهشی و مقالات فصلنامههای علمی گردآوری گردید. تحلیل دادهها بر اساس الگوی چهار مرحلهای بِردی انجام شد. نتایج مربوط به روشهای تدریس نشان داد به طور مشترک هر چهار کشور بر استفاده از روش قصهگویی، بحث و گفتگو، موسیقی و سرودها، اجرای نمایش، بازدید از گالریهای هنری و موزهها و بهره گیری از سایتهای اینترنتی تأکید دارند، حال آن که ارائه مدل برای نقاشی، سرمشق دادن برای خوشنویسی و تعریف پروژه فردی و گروهی مختص به ایران، بازی با خاک رس و تودههای کاغذ، ساختن اشیا با چوب، ساختن عروسکهای بومی و گردش در طبیعت مختص به برزیل، بازیهای آموزشی مختص به یونان، روایت-گری، برگزاری نمایشگاه از فعالیتهای هنری دانشآموزان و استفاده از رسانههای اینترنتی مختص به کره جنوبی می-باشد. نتایج مربوط به روشهای ارزشیابی نیز مشخص کرد که ترجیح رویکرد کیفی، استفاده از پوشه کار، ثبت گزارش و مشاهده و قضاوت معلم از جمله اشتراکات است، در حالی که از نمایشگاه کاردستی، مباحثه با دانشآموزان درباره کیفیت آثار هنری و سنجش نگرشهای هنری دانشآموزان در ایران، از پرسشنامههای انشایی و نظرخواهی از والدین در برزیل، از ارزشیابی اقدامات درون کلاسی و ارزشیابی فعالیتهای خارج از کلاس در یونان و از فرایندمحوری و استفاده از چک لیستهای مصوب در کره جنوبی استفاده میشود.
This study aimed at comparative analysis of teaching and evaluation methods in the art curriculum of elementary school in Iran, Brazil, Greece and South Korea. The qualitative comparative research method and choice of countries was purposeful. data were collected through upstream and national education documents, research reports and articles in scientific journals. data analysis was performed based on Bereday's four-step model. Results in teaching methods show The four countries jointly emphasize the use of storytelling, discussion, music and anthems, performances, visits to art galleries and museums, and the use of Internet sites, while presenting models for painting, setting an example for calligraphy and defining individual and group projects specific to Iran, playing with clay and piles of paper, making objects with wood, making native dolls and walking in nature specific to Brazil, Educational games specific to Greece, storytelling, exhibitions of student art activities and the use of online media specific to South Korea. The results in evaluation methods also showed that the preference of the qualitative approach, the use of the workbook, recording the report and observation and judgment of the teacher, including subscriptions There are commonalities between the four countries, while from the handicraft exhibition, a discussion with students about the quality of works of art and measuring the artistic attitudes of students in Iran, from essay questionnaires and polls from parents in Brazil, from evaluating in-house actions Class and evaluation of extracurricular activities in Greece and the process-oriented use of approved checklists in South Korea.
_||_