ارائه مدلی برای افزایش خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسودابه سادات موسوی 1 , معصومه اولادیان 2 , محمدنقی ایمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - استادیار، گروه تعلیم و تربیت، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران(نویسنده مسئول)masomeoladian45201@iran.ir
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: خلاقیت, دانشآموزان, دوره دوم متوسطه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای افزایش خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا تلفیقی (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و در بخش کمی دانشآموزان متوسطه دوره دوم منطقه 4 شهر تهران به تعداد 1649 نفر بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی 308 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با کمک مرور پیشینه، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه محققساخته (21 گویه) جمعآوری که پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد. دادهها با روشهای آزمون تی تک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بر اساس نظرات خبرگان از میان هفت عامل فردی، مدرسه، اجتماعی، محیط فیزیکی، محیط یاددهی- یادگیری، تربیتی و خانوادگی، فقط سه عامل فردی، خانواده و مدرسه بر خلاقیت تاثیرگذار بودند. همچنین، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که از میان سه عامل مذکور بهترتیب عاملهای فردی و مدرسه بر خلاقیت تاثیرگذار بودند و مدل برازش مناسبی داشت. دیگر یافتهها نشان داد که میزان خلاقیت دانشآموزان پایینتر از حد متوسط است. با توجه به یافتهها از طریق بهبود عوامل فردی و مدرسه و شاخصهای مرتبط با آنها میتوان میزان خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم را افزایش داد.
Present research aim to presenting a model for increase creativity of high school students of Tehran city. This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was mixed (qualitative and quantitative). The research population in qualitative section was faculty members of Islamic Azad University Tehran province and in quantitative section was high school students district 4 of Tehran city with number of 1649 people. The research sample in qualitative section was 50 people who were selected by purposive sampling method and in quantitative section was 308 people who were selected by simple random sampling method. Data were collected with the help of background review, interview with experts and researcher-made questionnaire (21 items), that reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha method 0.86. Data were analyzed by methods of one sample t-test, exploratory factor analysis and structural equation modeling in SPSS and LISREL software. The findings showed that according to the opinions experts, among seven factors of individual, school, social, physical environment, teaching-learning environment, educational and family, only three factors of individual, family and school was influenced on creativity. Also, the results of structural equation modeling showed that among the mentioned three factors, individual and school factors influenced on creativity, respectively and the model had a good fit. Other findings showed that students' creativity is lower than average. Regarded to the findings via improving individual and school factors and related indicators can be increased the creativity of high school students.
_||_