تبیین رابطه خسارتهای جانی سرقت با نگرش به ترس و ناامنی شهروندان بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسجاد نامور 1 , حامد بخشی 2 , مسعود ایمانیان 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
2 - دانشیار جامعهشناسی جهاد دانشگاهی مشهد
3 - استادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
کلید واژه: سرقت, خسارتهای جانی, نگرش به ترس و ناامنی, نظریه یادگیری اجتماعی,
چکیده مقاله :
بخش اعظم شناخت انسان از محیط بر اساس سوابق یادگیریاش است.سرقت از انحرافات اجتماعی پرتکرار است که با تحمیل خسارتهای جانی موجب شکلگیری ترس و ناامنی در شهروندان می شود. در این تحقیق به تبیین رابطه خسارتهای جانی سرقت با نگرش به ترس و ناامنی شهروندان بر اساس نظریه یادگیری پرداختهشده است. این تحقیق از نوع مطالعات کمی و توصیفی از نوع پیمایشی است که به شیوه ی همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری شامل همه شهروندان استان خراسان شمالی است که نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 384 نفر بهدست آمد و پرسشنامه محققساخته به روش طبقهای متناسب با حجم توزیع شد. روایی پرسشنامه مورد تایید چند تن از متخصصان و خبرگان این حیطه قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ به میزان 82/. تائید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 18 تحلیل شد. بر اساس نتایج مشاهده شد از نظر شهروندان خسارتهای جانی ناشی از سرقت در معابر و اماکن، جیببری و سرقت منزل به ترتیب به نسبت سایر سرقتها بیشترین رابطه را با نگرش ایشان به ترس و ناامنی دارند. از آنجا که تنها 8.6 درصد پاسخگویان مورد سرقت قرار گرفتهاند؛ بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی اینطور استنباط میشود که مکانیزمهای دیگری مانند مشاهده و تقلید بهجز تجربه مستقیم سرقت، تعیین کننده نگرش به ترس و ناامنی ایشان بوده است از این رو پیشنهاد می شود جهت طراحی برنامههای مداخلهای برای ارتقا امنیت اجتماعی علاوه بر اجرای طرح های پیشگیری از جرم می توان از مکانیزمهای مشاهده و تقلید مثبت بهره گرفت.
Much of a person's knowledge of the environment is based on his or her learning record. Stealing from social deviations is recurring, causing fear and insecurity in citizens by inflicting casualties. In this study, the relationship between the loss of life and theft is explained by the attitude towards fear and insecurity of citizens based on learning theory. This research is a quantitative and descriptive survey study that has been conducted in a correlational manner. The statistical population includes all citizens of North Khorasan province. The sample was obtained based on Cochran's formula to 384 people and the researcher-made questionnaire was distributed in a stratified manner according to the volume. The validity of the questionnaire was confirmed by several experts in this field and its reliability by Cronbach's alpha method was 82.. Confirmed. Data were analyzed using SPSS software version 18. Based on the results, it was observed that from the citizens' point of view, the loss of life due to theft in the streets and places, pickpocketing and home theft, respectively, have the highest relationship with other attitudes towards fear and insecurity compared to other thefts. Because only 8.6% of respondents have been robbed, Based on social learning theory, it is inferred that other mechanisms such as observation and imitation, in addition to the direct experience of robbery, have determined their attitudes toward fear and insecurity. Implementation of crime prevention plans can use positive observation and imitation mechanisms.
_||_