اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر کاهش اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه آزاداسلامی واحد سبزوار
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی کریمی 1 , حسن احدی 2 , حسن اسدزاده 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی و شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانali.karimi@iaus.ac.ir
2 - استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(نویسنده مسئول) ahadihassan@yahoo.com
3 - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانhasadzadeh@yahoo.com
کلید واژه: اضطراب, دانشجویان دختر, مهارت های مثبت اندیشی,
چکیده مقاله :
اهداف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر کاهش اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه آزاداسلامی واحد سبزاوربود. روش: این پژوهش از نظر هدف بنیادی واز لحاظ روش نیمه ازمایشی باطرح پیش ازمون وپس ازمون با گروه کنترل نابرابر ودوره پیگیری 3 ماهه بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد سبزوار در سال تحصیلی 97-96 با امارتقریبی 1800 نفر بود ند که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس30 نفربرای نمونه انتخاب شدند و با روش همتاسازی در دوگروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب بک و برای بررسی اثربخشی نیز از بسته آموزش مهارت های مثبت اندیشی که در 9 جلسه یک و نیم ساعته تنظیم شده بود استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل های آماری با استفاده از تحلیل کواریانس صورت گرفت ونشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی با اندازه اثر 0/331 درصد میزان اضطراب دانشجویان دختر را کاهش می دهد. بنابراین وجود تاثیرآموزش مهارت های مثبت اندیشی برکاهش میزان اضطراب در گروه ازمایش در سطح معناداری (p0/05<) تایید گردید. نتیجه گیری: در پایان جلسات درمان، دانشجویان در هر دو گروه یاد گرفتند برای دستیابی به خواسته های خود، هر یک از آن ها باید رفتارهای مسئولانه ای را انتخاب کنند که ضمن حفظ اصول اخلاقی و با به کارگیری اقدامات خوش بینانه ، صحیح و مسئولانه به خواسته های خود نیز برسند. آموزش مهارت های مثبت اندیشی باعث بوجود آمدن جو حمایتی و ایمن می شود که دانشجویان احساس پذیرفته شدن و امنیت روانی-عاطفی را می توانند تجربه نمایند که این امر سازگاری بیشتر و تعارض های کمتر را به ارمغان می آورد.
Purpose: The purpose of this study was to determine the effectiveness of teaching positive thinking skills on reducing anxiety among female students of Sabzevar University of darzas. Method: The study population consisted of all female students of Azad university of Sabzevar Branch in the academic year of 97-96, including 30 people who were selected using purposeful sampling. They were randomly assigned to experimental group (15) and control group (15 People) was replaced. Beck Anxiety Inventory and Positive Thinking Training Package, which was set up in 9 sessions of one and a half hours, was used to collect data. Results: The results of statistical analysis indicated that teaching positive thinking skills with an effect size of 0.18 would reduce the students' anxiety level. Therefore, there is a significant difference between the effect of teaching positive thinking skills on reducing anxiety level (p <0.05). Conclusion: At the end of the treatment sessions, students learned in both groups to choose their own behaviors in order to attain their demands, each of whom should choose responsible behaviors that while maintaining ethical principles and applying optimistic, correct and responsible actions to Your wishes are also met. Teaching positive thinking skills creates a supportive and safe environment where students can experience the feeling of acceptance and psychosocial security, which brings greater compatibility and less conflicts.
_||_